06 April 2010

PKR Akan Letak Calon Berwibawa Di PRK Hulu Selangor.



Parti Keadilan Rakyat (PKR) tidak mahu terburu-buru dalam menamakan bakal calonnya untuk bertanding dalam pilihan raya kecil bagi kerusi Parlimen Hulu Selangor pada 25 April ini, kata Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

“Kita mempunyai ramai ahli berbakat untuk dijadikan calon,” katanya kepada pemberita di sini ketika diminta mengulas kenyataan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin bahawa Barisan Nasional akan mengumumkan nama bakal calonnya pda 15 April ini, dua hari sebelum hari penamaan calon.

Kerusi itu kosong berikutan kematian Datuk Dr Zainal Abidin Ahmad daripada PKR pada 25 Mac lepas akibat kanser otak.

Dalam pilihan raya umum 2008, Zainal Abidin menewaskan Datuk G.Palanivel daripada BN dengan kelebihan 198 undi. Hulu Selangor mempunyai 63,593 pengundi.

Abdul Khalid berkata memandangkan PKR mempunyai ramai bakal calon, parti itu memerlukan masa untuk menilai mereka.

“Kita masih dalam proses. Saya sendiri tak tahu bila kita akan umumkan,” kata Abdul Khalid yang juga Pengerusi PKR Selangor.

Sementara itu, Pengarah Pilihan Raya PKR Fuziah Salleh berkata setakat ini, jawatankuasa pilihan raya Pusat parti itu telah menerima 12 nama yang dicalonkan oleh peringkat akar umbi.

Bercakap kepada pemberita di lobi Parlimen di Kuala Lumpur hari ini, Fuziah yang juga anggota Parlimen Kuantan, berkata PKR tidak menetapkan faktor kaum sebagai antara kriteria sebaliknya memastikan calon yang akan dipilih mampu diterima baik oleh rakyat dan boleh berkhidmat kepada masyarakat tempatan.

Katanya pengumuman mengenai calon PKR itu akan dibuat pada satu ceramah pengenalan calon minggu hadapan.

Pilihan raya kecil itu diadakan berikutan kematian Datuk Dr Zainal Abidin Ahmad dari PKR akibat barah otak pada 25 Mac lalu.

Suruhanjaya Pilihan Raya menetapkan 17 April untuk penamaan calon.

Datuk Zaid Ibrahim, ahli Majlis Kepimpinan Tertinggi PKR dan Ketua Angkatan Muda Keadilan Shamsul Iskandar Md Akin adalah dua nama yang disebut-sebut sebelum ini sebagai tokoh yang layak untuk bertanding di Parlimen Hulu Selangor.

1 comment:

Anonymous said...

Ok. Awas! Jangan letakkan berudu. Nanti ia akan jadi katak. Lepas tu tubuhkan parti katak pula. Kemudian jadi negara katak. Rajanya dah ada.

Anda mungkin juga meminati:

Blog Widget by LinkWithin
EnglishFrenchGermanSpainPortugueseRussianDutchItalianChinese SimplifiedArabicKoreanJapanese