14 January 2010

RM32 bilion lesap: Buktikan Ku Li tidak benar

May 3 - Nga Kor MingKerajaan Barisan Nasional (BN) digesa membuktikan dakwaan bekas Menteri Kewangan, Tengku Razaleigh Hamzah bahawa Malaysia mengalami kerugian sebanyak RM32 bilion dalam urusan matawang asing dalam tempuh enam bulan lepas adalah tidak
benar.

Menurut Ahli Parlimen DAP – Taiping, Nga Kor Ming, (gambar) dalam wawancara bersama akhbar New Straits Times, Singapura, Tengku Razaleigh mendedahkan bahawa Bank Negara telah mengalami kerugian parah sebanyak RM32 bilion ekoran dari aktiviti spekulasi
matawang asing.

“Seandainya dakwaan tersebut benar, jumlah kerugian adalah lebih kurang sama dengan belanjawan 100 tahun Kerajaan Negeri Pulau Pinang dan impaknya kepada pembangunan ekonomi negara amat besar,” katanya kepada pemberita ketika sidang media di Wisma DAP Perak, di sini pagi tadi.

Beliau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri Pantai Remis berkata, “atas kemungkaran dan kegiatan rasuah yang serius, kini Malaysia terpaksa menanggung ledakan hutang negara mencecah RM363 billion.

“Ini bermakna setiap warganegara terpaksa menanggung hutang sebanyak RM13,446 seorang,” terang beliau.

Menurutnya, sehingga tahun 2009 negara mengalami defisit belanjawan 13 tahun berturut-turut dan jumlah defisit RM51.1 bilion adalah jumlah paling besar sejak tahun 1984.

Katanya, sekiranya dakwaan Tengku Razaleigh kepada media luar negara tidak dijelaskan, ia akan menjatuhkan imej negara dan menakutkan pelabur-pelabur asing, yang kini jumlahnya semakin merosot.

“Berdasarkan laporan The Financial Times yang bertapak di London dan kajian Bank UBS dari Switzerland menunjukkan bahawa Malaysia merupakan sebuah negara yang mengalami penarikan pelaburan asing langsung yang paling serius di antara semua negara di benua Asia pada tahun 2009.”

“Dakwaan Tengku Razaleigh adalah satu lagi tamparan hebat kepada pentadbiran kerajaan BN dan merupakan petanda keruntuhan kuasa pemerintahan yang kian lemah,” tegasnya lagi. freemalaysiatoday

No comments:

Anda mungkin juga meminati:

Blog Widget by LinkWithin
EnglishFrenchGermanSpainPortugueseRussianDutchItalianChinese SimplifiedArabicKoreanJapanese