01 December 2009

Himpunan depan SUK Kelantan: Tak Sampai 200 Orang, FRU bersiap sedia.

Gambar : pinkturtle2

Jemaah Prihatin protes Nik Aziz, polis kawal Kota Darul Naim

Hampir 200 anggota kumpulan yang menggelarkan diri mereka Jemaah Prihatin Rakyat Kelantan mengadakan tunjuk perasaan di Kota Darul Naim pagi ini bagi memprotes tindakan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang mendoakan kecelakaan kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan Umno kerana keengganan kerajaan persekutuan membayar royalti.

Kumpulan itu mula tiba di pusat pentadbiran kerajaan negeri itu kira-kira pukul 10 pagi dan bersurai lebih satu jam kemudian selepas selesai menyerahkan memorandum bantahan kepada Setiausaha Politik Menteri Besar Kelantan, Anual Bakri Haron.

Sebelum itu, pihak polis mula berkawal di depan pusat pentadbiran kerajaan Kelantan seawal pukul 9 pagi sebagai persiapan menghadapi perhimpunan membantah kepimpinan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Semalam satu mesej bersebaran melalui SMS menggesa ahli-ahli Umno berhimpun supaya menyokong protes itu.

Bagaimanapun, seorang pemimpin Pemuda Umno Kelantan menegaskan protes itu yang juga bertujuan mendesak Nik Aziz meletakkan jawatan adalah inisiatif NGO tersebut.

The Malaysian Insider difahamkan, para pemimpin PAS menuduh Ahli Parlimen Pasir Mas Datuk Ibrahim Ali sebagai dalang di sebalik protes itu.

Bagaimanapun, MP bebas yang bertanding di bawah tiket parti Islam itu tahun lalu menafikannya.

"Kalau ada apa-apa masalah di Kelantan mesti saya disalahkan, saya tak terlibat, saya di Parlimen hari ini, kalau saya anjur mesti saya yang duduk depan," kata Ibrahim yang turut mengkritik doa Nik Aziz sebelum ini.

Nik Aziz dalam khutbah Aidiladha Jumaat lalu menggesa para jemaah supaya berdoa agar hati Najib dibuka untuk membayar royalti minyak kepada kerajaan Kelantan.

Beliau juga berkata akan mendoakan kecelakaan Najib dan Umno sekiranya royalti minyak itu tidak dibayar.

Doa kontroversi Nik Aziz itu telah digunakan oleh pemimpin Umno untuk menekan Mursyidul Am PAS itu.

Hari ini akhbar parti Melayu itu, Utusan Malaysia menyiarkan laporan yang menggesa Nik Aziz supaya berundur kerana telah menimbulkan kegelisahan kepada umat Islam.

Nik Aziz sejak awal bulan ini dihantui kontroversi perlantikan menantunya sebagai Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK) dan tajaan menunaikan haji ke Mekah.

Atas tekanan awam dan kepimpinan partinya, Nik Aziz bertindak mengarahkan menantunya Ariffahmi Abdul Rahman supaya meletakkan jawatan dan telah membatalkan rancangan untuk ke Mekah.

Kontroversi yang melanda pentadbirannya itu telah menimbulkan perbincangan tentang rancangan peralihan kuasa kerajaan Kelantan oleh kepimpinan parti negeri. themalaysianinsider

3 comments:

Unknown said...

Kenapa orang2 umno nie..ko orang ingat hang semua nie kebal dosa ker,memang lah kat sini hang lepas..tp later2 nanti hang tau lar.polis pun satu gak,pilih bulu..tolol tak bertempat!!

Anonymous said...

bro hafizz,
biasa la puok2 umgok ni...mana ade kerja lagi...projek2 pun dah kering..skg ambil upah angkat spanduk la apa lagi...bangkai punya pencacai

i'm no king

pasir said...

puak2 umno ni bodo la..lama dh puak2 pas dok baca doa wehdah mtk puak2 mu tu Tuhan hancurkan,tp nk wt guano mugo puak2 mu bodo tk reti arab,awo tok guru baca kot melayu baru mu pehe..wakaka. isi bore la msk sek arab smula buka lg lo ni. NGO mno?dpt ko nma ikut panggil..Johan che pa tu sapo?padae puak2 mu la bodo jange dok bodo org lain!

Anda mungkin juga meminati:

Blog Widget by LinkWithin
EnglishFrenchGermanSpainPortugueseRussianDutchItalianChinese SimplifiedArabicKoreanJapanese