18 November 2009

SPR perlu tahu kuasa speaker.



Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dilihat seolah-olah mahu menegakkan benang yang basah untuk mempertahankan kerusi wakil rakyat Barisan Nasional di Dewan Undangan Negeri Kota Siputeh.

Exco Kerajaan Negeri Selangor, Teresa Kok berkata, sebagai sebuah suruhanjaya yang mengendalikan pilihan raya di negara ini, SPR sepatutnya tahu mengenai udang-undang yang termaktub dalam DUN.

"Kita harus faham keputusan yang dibuat oleh mahkamah ini juga berdasarkan kepada peraturan mesyuarat Dewan Undangan Negeri. Jadi saya memang tak memang faham bila SPR buat keputusan bahawa tiada perlunya membuat pilihanraya kecil. Kerana ini menunjukkan yang pegawai SPR memang tidak mengikut peraturan mesyuarat dan juga undang-undang yang termaktub dalam dewan undangan negeri", kata Teressa.

Tambahnya, pilihan raya kecil yang baru memang tepat pada masanya memandangkan sikap sambil lewa bekas ADUN Kota Siputeh, Datuk Abu Hassan Sarif dengan tidak menghadiri sidang DUN.

"Tapi bekas ADUN Umno ini dia memang tidak kisah langsung untuk hadir sidang DUN Kedah. Jadi bagi saya tibalah masanya kita untuk tukar wakil rakyat", tambahnya lagi.

Beliau berkata demikian ketika mengulas mengenai keputusan Mahkamah Tinggi mengisytiharkan kerusi berkenaan kosong selepas penyandangnya Datuk Abu Hassan Sarif tidak menghadiri dua persidangan DUN tahun ini.

Dalam penghakimannya, Hakim Datuk Alizatul Khair Osman Khairuddin menegaskan bahawa SPR bertindak secara tidak rasional dan keputusan suruhanjaya harus dibatalkan.

Meskipun tidak menolak SPR mempunyai kuasa untuk menentukan kekosongan kerusi DUN Kota Siputeh, namun Alizatul berpendapat, kuasa yang dimiliki oleh SPR tidak dapat mengatasi kuasa Speaker.

Perkara 51 Undang-undang Tubuh Negeri Kedah memperuntukkan bahawa jika mana-mana anggota DUN tidak menghadiri persidangan dewan tanpa kebenaran Speaker selama dua persidangan berturut-turut, maka kerusi yang diwakilinya akan menjadi kosong.

Keputusan Mahkamah itu juga disambut baik, Setiausaha Politik Selangor, Nik Nazmi Nik Ahmad dan Exco Kerajaan Negeri, Yaakob Sapari.

"Saya rasa keputusan itu mahkamah yang dibuat menunjukkan keputusan speaker dewan undangan Negeri Kedah merupakan tindakan yang betul kerana beliau tidak hadir selama dua penggal berturut-turut tanpa sebarang kebenaran daripada speaker".

"Saya daripada awal lagi patut SPR tahu kuasa speaker dan semalam mahkamah memutuskan memang ada kuasa speaker. Mana-mana ADUN yang tidak hadir selama enam bulan berturut-turut, maka kuasa speaker untuk memastikan keputusan tersebut". TVS

No comments:

Anda mungkin juga meminati:

Blog Widget by LinkWithin
EnglishFrenchGermanSpainPortugueseRussianDutchItalianChinese SimplifiedArabicKoreanJapanese