05 August 2009

Polis bertanggungjawab ke atas kerugian rakyat



Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat Sivarasa Rasiah berkata para peniaga yang terjejas dengan Himpunan Mansuhkan ISA harus empertanggungjawabkan pihak polis.

Beliau menjelaskan suasana huru hara pada 1 Ogos lalu tidak mungkin berlaku sekiranya pihak polis tidak bertindak ganas pada hari tersebut.

"Tuduhan bahawa penganjur GMI dan semua yang terlibat di dalam perhimpunan pada hari Sabtu lalu telah mengakibatkan kerugian yang kononnya beratus-ratus juta ringgit bagi kita adalah satu perkara yang melucukan," kata Sivarasa.

"Jumlah itu memang dibesar-besarkan. Perkara pokok yang ingin ditegaskan ialah mana-mana pihak boleh nampak dengan jelas kalau BN mengarahkan polis untuk membenarkan perhimpunan itu berlaku, satu perhimpunan yang besar boleh berlaku, dan puluhan ribu peserta tentunya telah menyumbang kepada perniagaan yang ada di situ," tambahnya.

Sivarasa mengulas terhadap tuduhan yang menyatakan perhimpunan itu telah menyebabkan kerugian kepada peniaga-peniaga.

Dr. Mohd Hatta Ramli pula secara sinis tatkala mengulas dakwaan Mydin kehilangan RM300,000 meminta Kementerian Kewangan mengurang cukai pendapatan kepada Syarikat Mydin yang dikatakan kerugian sebanyak itu.

"Sebelum dari itu pun dengan sekatan jalanraya dilakukan dua hari sebelum perhimpunan sudah menyusahkan rakyat sehingga menganggu kehidupan biasa rakyat," katanya.

Kedai-kedai yang ditutup adalah kerana arahan pihak berkuasa. Kita memaklumkan bahawa belum ada satu laporan pun yang menyatakan bahawa orang-orang yang berhimpun telah merosakkan mana-mana premis perniagaan ataupun mencuri ataupun mengganggu peniaga-peniaga. Kalau ada pun kerosakan adalah kerana tembakan air dari pihak FRU.

Hatta menolak dakwaan demonstrasi yang berlaku telah menghalang pelancong-pelancong datang ke negara ini. Ketidak-hadiran pelancong ke negara ini bukan kerana demonstrasi, tetapi adalah kerana rasuah, penipuan teksi, tandas awam yang tidak bersih dan lain-lain.

Sivarasa menegaskan perkara isu pokoknya ialah kerajaan BN tidak mahu menerima prinsip hak asasi bahawa rakyat ada hak berhimpun secara aman untuk menyuarakan pendapat atas isu-isu tertentu termasuk isu yang penting seperti ISA.

No comments:

Anda mungkin juga meminati:

Blog Widget by LinkWithin
EnglishFrenchGermanSpainPortugueseRussianDutchItalianChinese SimplifiedArabicKoreanJapanese