11 May 2009

Khir Toyo Bersama 4 ADUN UMNO Boleh Digantung Tugas

Bekas Menteri Besar, Dato' Seri Dr Mohd Khir Toyo boleh digantung tugas sebagai Adun Sungai Panjang dan ditarik elaun jika masih engkar untuk menghadiri sesi siasatan terbuka Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Keupayaan Kebertanggungjawab dan Ketelusan (Selcat) esok, demikian dilaporkan oleh malaysianinsider.

Sepanjang tempoh pendengaran Selcat sesi yang lalu, beberapa orang saksi telah dipanggil berhubung dengan jutaan ringgit dana negeri yang telah dibazirkan Badan Amal dan Kebajikan Isteri-isteri Wakil Rakyat (Balkis), sebuah badan kebajikan yang dipengerusikan oleh isteri Dr Mohd Khir sewaktu beliau menjadi menteri besar.

Dr Mohd Khir telah mempersoalkan kesahihan inkuiri awam dan telah menghantar surat melalui peguamnya menyatakan sebab kepada jawatankuasa berkenaan mengapa beliau dan isterinya tidak hadir.

Khir juga menghadapi tuduhan tambahan kerana menghina dewan kerana mengkritik melalui media.

Empat orang ADUN Barisan Nasional (BN) akan menghadapi tindakan yang serupa kerana mengkritik Selcat di dalam media.

Mereka adalah ADUN Sabak Datuk Warno Dogol, ADUN Hulu Bernam Datuk Mohamed Idris Abu Bakar, ADUN Batang Kali Mohd Isa Abu Kasim dan ADUN Dengkil Datuk Marsum Paing.

Ironinya, Warno Dogol adalah salah seorang dari dua ADUN BN di dalam Jawatankuasa Pilihan Khas tetapi beliau tidak akan dibenarkan mengundi di dalam kes ini.

Sorang lagi ialah ADUN Kuala Kubu Baharu Wong Koon Mun.

Ahli-ahli yang lain terdiri dari speaker Teng Chang Khim, timbalan speaker Haniza Mohamed Talha, ADUN Subang Jaya Hannah Yeoh, ADUN Rawang Gan Peh Nei dan ADUN Bangi Dr Shafie Abu Bakar.

Teng memberitahu bahawa kesemua lima ADUN BN akan diberikan peluang menerangkan tindakan keengkaran mereka dan akan dibenarkan membawa peguam semasa inquiri.

Secara tradisinya, speaker akan berkucuali di dalam pengundian melainkan terdapat keputusan yang terikat di dalam jawatankiuasa pilihan khas berkenaan.

Teng yang pernah satu ketika digantung selama 30 bulan semasa pentadbiran Dr Mohd Khir menyatakan beliau akan mengikut "duluan" untuk mengelak dari dituduh berat sebelah.

“Mereka berrisiko melakukan kesalahan lagi jika gagal untuk hadir pada hari Selasa (esok),” katanya.

Teng menambah sebarang tindakan yang dicadangkan oleh jawatnkuasa hendaklah disahkan oleh dewan undangan negeri sebelum ianya dikuatkuasakan.

Dewan akan bersidang semula Julai depan.

No comments:

Anda mungkin juga meminati:

Blog Widget by LinkWithin
EnglishFrenchGermanSpainPortugueseRussianDutchItalianChinese SimplifiedArabicKoreanJapanese