09 November 2008

Kes Altantuya: Mongolia akan bawa ke Mahkamah Antarabangsa - Malaysiakini

KUALA LUMPUR - Kerajaan Mongolia melahirkan rasa kesal dan kecewa dengan perkembangan terkini kes pembunuhan kejam warganegara terbabit, Altantuya Shariibuu dan tidak teragak untuk membawa kes ini ke Mahkamah Antarabangsa.

Dalam aporan akhbar negara berkenaan, Kerajaan negara itu dengan nada serius melahirkan rasa kesal dengan keputusan Hakim Mahkamah Tinggi Shah Alam yang telah membebaskan Abdul Razak.

Abdul Razak Abdullah Baginda yang juga penganalisa politik terkemuka telah dituduh bersubahat dengan dua yang lain,Cif Inspektor Azilah Hadri, dan Koperal Sirul Azhar Umar, kedua-duanya anggota Unit Tindakan Khas (UTK) membunuh warga Mongolia, Altantuya Shariibuu pada Oktober 19, 2006 di Puncak Alam, Shah Alam.

“Kerajaan Monggolia kesal dengan keputusan hakim mahkamah tinggi malaysia yang telah membuat keputusan pada 31 Oktober lalu bagi membebaskan Abdul Razak Baginda yang disyaki membunuh warga mongolia Altantuya Shaaribuu,” lapor Agensi Berita Montsame.

Beliau dibebaskan pada 31 Oktober lalu setelah hakim Mahkamah Tinggi Shah Alam, Mohd Zaki Md Yasin memutuskan pihak pendakwa gagal membuktikan kes prima facie terhadap beliau.

Agensi itu turut mendedahkan bahawa Menteri Hubungan Luar Negara Mongolia, S Batbold telah menghantar surat kepada Menteri Luar Negara Malaysia, Rais Yatim bagi memastikan prosiding mahkamah berlaku dengan adil tanpa campur tangan luar dan politik.

Walaupun Mongolia tidak mempunyai hak untuk mengambil bahagian didalam prosiding mahkamah, agensi berkenaan melaporkan kerajaan negara berkenaan mempunyai tanggungjawab untuk melindungi hak sah dan kepentingan warganegaranya berdasarkan perjanjian perundangan antarabangsa dan negara.

Lapor agensi berita itu lagi, kerajaan Mongolia juga tidak teragak-agak untuk menarik perhatian Mahkamah Antarabangsa sekiranya prosiding mahkamah bagi kes ini dilihat tidak adil.

“Surat itu juga menyampaikan kenyataan kerajaan Mongolia yang mempunyai satu alasan kukuh untuk menarik mahkamah luar bagi memastikan hak dan kepentingan warganegara negara berkenaanterbela sekiranya mahkamah Malaysia tidak adil dalam perbicaraan dan prosiding mahkamah,” menurut agensi itu lagi.

Sebelum ini, bagi memastikan perbicaraan belaku dengan adil, Perdana Menteri dan Menteri Hal Ehwal Luar Negara berkenaan telah menghantar beberapa surat kepada rakan sejawat mereka di negara ini bagi meminta penjelasan yang betul mengenai undang-undang negara ini yang akan membawa pembunuh ini ke muka pengadilan di mahkamah.

Abdul Razak, 48 tahun yang juga Pengarah Eksekutif Pusat Penyelidikan Strategik Malaysia merupakan tertuduh ketiga pembunuhan kejam Altantuya Shariibuu.

Azilah dan Sirul Azhar dituduh membunuh Altantuya, 28, di lokasi antara Lot 12843 dan 16735, Mukim Bukit Raja, Shah Alam antara pukul 10 malam 19 Oktober dan 1 pagi 20 Oktober 2006.

Manakala Abdul Razak pula dituduh bersubahat dengan mereka di Wilayah Persekutuan antara 9.54 pagi 18 Oktober dan 9.45 malam 19 Oktober tahun 2006.

Mayat Altantuya dilupus dengan cara diletupkan dengan bahan letupan serta cebisan daging dan tulangnya ditemui bertaburan di kawasan Puncak Alam.

Hakim Mohd Zaki pada hari pembebasan Abdul Razak mengumumkan 10 November ini sebagai tarikh perbicaraan bela diri bagi kedua-dua tertuduh berkenaan.

Azilah dan Sirul Azhar mempunyai tiga pilihan untuk membela diri iaitu memberi keterangan bersumpah, memberi keterangan dalam kandang tertuduh atau berdiam diri.

Jika sabit kesalahan, mereka boleh dihukum mati. - SK

Agensi Berita Montsame: MINISTRY OF EXTERNAL RELATIONS ISSUES STATEMENT ADDRESSING MALAYSIA

No comments:

Anda mungkin juga meminati:

Blog Widget by LinkWithin
EnglishFrenchGermanSpainPortugueseRussianDutchItalianChinese SimplifiedArabicKoreanJapanese