07 November 2008

Anwar: Pembebasan RPK - Malaysiakini

Raja Petra bersama-sama dengan pimpinan Pakatan Rakyat di Mahkamah Tinggi Shah Alam selepas beliau dibebas daripada tahanan ISA (Foto:MalaysiaInsider)

Raja Petra, surrounded by his wife and supporters, is all smiles after his release from detention. — Picture by Choo Choy May

“We have to fight all out and get the ISA abolished,” says RPK before he is driven home. Photos by Rakyat@Work

—KENYATAAN MEDIA UNTUK EDARAN SEGERA–-
KUALA LUMPUR, MALAYSIA; 7 NOVEMBER 2008

Rakyat Malaysia hari ini meraikan kemenangan dengan bebasnya Raja Petra dari tahanan ISA. Keputusan Mahkamah Tinggi Shah Alam yang tidak berpihak kepada Kementerian Dalam Negeri telah menunjukkan betapa Akta Keselamatan Dalam Negeri sudah usang dan tidak layak lagi digunapakai.

Saya memuji mahkamah kerana berani untuk menjadi benteng pelindung kepada rakyat bila berhadapan dengan kerakusan penguasa. Komitmen hakim tersebut untuk memastikan keadilan terlaksana membolehkan Raja Petra mengecapi kembali kebebasan yang sememangnya menjadi hak rakyat Malaysia.

Keputusan ini membuktikan kerajaan sekarang tidak layak untuk memerintah. Kerana keangkuhan, kerajaan sekarang tidak menghiraukan hasrat rakyat yang mahukan demokrasi, kebebasan dan menjunjung tinggi kedaulatan undang-undang.

Kepimpinan BN terutamanya para menteri kabinet sepatutnya menginsafi kesalahan mereka kerana menyokong penggunaan ISA dan terus menerus bertindak zalim ke atas Raja Petra, individu-individu yang masih ditahan tanpa dibicara dan para keluarga mereka.

Ahli parlimen yang bertindak mendiamkan diri terhadap saranan Pakatan Rakyat yang mahukan wacana serta perdebatan serius bagi menghapuskan ISA, wajar mempertimbangkan semula pendapat mereka. Keputusan mahkamah hari ini membuka peluang buat semua ahli parlimen untuk maju ke hadapan bagi menghapuskan undang-undang kuku besi ini.

Ramai yang masih ditahan oleh undang-undang kuku besi ini, termasuklah ahli-ahli Hindraf dan individu-individu tertentu yang ditahan kerana dituduh terlibat dengan Jemaah Islamiyah. Mereka semua berhak untuk dibicarakan dengan adil. Saya mengulangi gesaan agar semua tahanan ini dibebaskan dan sebarang tuduhan mestilah dibuktikan di mahkamah.

ANWAR IBRAHIM

2 comments:

KITAS said...

syabas kepada mahkamah syah alam dalam membuat keputusan yg tepat.Tahniah kepada RPK.Ini adalah satu tamparan bagi kerajaan BN yg rakus.Menteri Dalam Negeri Syed Hamid Albar Botak harus sedar dan insaf, jangan berlagak sgt dgn kuasa yg ada.muka dia pucat bila reporter tanya soalan mengenai pembebasan RPK.Dia patut resign dari jawatan menteri,berlagak sombong.harap 5 pemimpin hindraf yg masih dalam tahanan ISA akan di bebaskan secepat mungkin,i rasa kerajaan masih tidak ada bukti yg mengaitkan mereka dgn pengganas, jadi harap mahkamah gunakan kebijaksanaannya utk membebaskan 5 org hindraf dan tangkap syed hamid botak, pak dolah yg tak pandai,najib mongolia masuk dalam ISA biar mereka rasa mcm duk kat sana sbg tahanan, rasa kesihan kat isteri dan anak2 5 pemimpin,harap mereka juga dapat berita gembira (pembebasan dari ISA) soon.hidup RPK and Hindraf!!!!

Samuel Goh Kim Eng said...

CAN'T KEEP A GOOD MAN DOWN

'You can't keep a good man down for too long'
That's what we often hear in any heroic song
Any good man may not even have to be a King Kong
As long as he's the right guy to get justice along

(C)Samuel Goh Kim Eng - 081108
http://MotivationInMotion.blogspot.com
Sat. 8th Nov. 2008.

Anda mungkin juga meminati:

Blog Widget by LinkWithin
EnglishFrenchGermanSpainPortugueseRussianDutchItalianChinese SimplifiedArabicKoreanJapanese