26 November 2009

EGM II MCA dibatal, pemilihan baru waktu terdekat



Mesyuarat Agung Luar Biasa (EGM) MCA Sabtu ini, yang dirancang oleh kumpulan bertelagah, dibatalkan manakala pemilihan baru akan diadakan dalam waktu terdekat.

Datuk Seri Liow Tiong Lai yang mengetuai kumpulan yang menggerakkan EGM itu mengumumkan bahawa pemilihan baru akan berlangsung secepat mungkin.

Oleh itu EGM Sabtu ini akan digantikan dengan sesi taklimat, kata Liow yang juga Naib Presiden parti.

“Ia (tarikh) akan diumumkan secepat yang mungkin, sebaik sahaja masa (sesuai) diperoleh kami akan membuat pengumuman.

“Kami perlu menghormati kesemua pihak yang terbabit,” kata Liow yang juga Mentri Kesihatan di Ibu Pejabat MCA di sini hari ini.

Sehubungan itu Liow memberitahu Mesyuarat Agung Tahunan yang dijadualkan 5 Disember ini juga akan dibatalkan.

Difahamkan keputusan itu dicapai ekoran tekanan daripada Pengerusi Barisan Nasional Datuk Seri Najib Razak dan timbalannya Tan Sri Muhyiddin Yassin yang kini melangkah untuk menyelesaikan kemelut komponen kedua utama itu.

Semalam Ketua Wanita MCA Datin Paduka Chew Mei Fun berkata EGM II akan diteruskan kecuali ada tarikh yang ditetapkan untuk pemilihan baru parti.

Beliau berharap semua perwakilan pusat MCA akan menghadiri EGM itu kerana persediaan sedang giat dijalankan untuk mesyuarat berkenaan.

Ia juga dipercayai sebahagian daripada hasil perbincangan dua pemimpin parti MCA yang bertelagah — Datuk Seri Dr Chua Soi Lek dan Liow — bertemu Muhyiddin yang juga Timbalan Perdana Mentri baru-baru ini dan menyatakan persetujuan untuk mengadakan pemilihan parti yang baru.

Liow pula berpendapat agar ia dijalankan pada bulan depan atau Januari manakala Chua dan Presiden MCA Datuk Seri Ong Tee Keat mencadangkan agar pemilihan diadakan Mac tahun depan ataupun selepas itu.

Mengulas lanjut, Liow menekankan bahawa objektif Pasukan Petugas Pemulihan Integriti MCA (MIRT) telah tercapai kerana konsensus tiga pihak telah dipersetujui.

“Pelan pemilihan jawatankuasa pusat MCA sudah dirangka dan akan dipanggil pemilihan baru dalam waktu terdekat.

“Ini bermakna usaha MIRT telah selesai dan sedang menanti untuk pemilihan baru bagi memastikan perpaduan dan kestabilan parti,” katanya. - themalaysianinsider

No comments:

Anda mungkin juga meminati:

Blog Widget by LinkWithin
EnglishFrenchGermanSpainPortugueseRussianDutchItalianChinese SimplifiedArabicKoreanJapanese