19 October 2008

Hebat benar menteri kita! - Malaysiakini

Baru-baru ini saya ada terbaca kenyataan Menteri Kewangan II Malaysia, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop, bahawa Ekonomi Malaysia diyakini tidak meleset.

Saya terpaksa akui, bahawa antara saya dan dia, pengetahuan ekonominya lebih tinggi. Saya hanya mempelajari ekonomi sebagai subjek minor di universiti sedangkan dia adalah pemegang Sarjana Ekonomi dalam Pentadbiran Perniagaan daripada Catholic University di Belgium.

Sebagai seorang yang tiada pendidikan tinggi dalam ekonomi juga, saya tidak tahu untuk merugikan duit negara saya, sepertimana yang dia lakukan pada dekad 90an lalu dalam tragedi yang dinamakan sebagai illegal foreign exchange speculations sehingga negara menanggung kerugian mencecah RM30 bilion.

Begitulah jauh beza saya dan Tan Sri Nor Mohamed.

Tetapi bilamana dia mengatakan bahawa ekonomi Malaysia tidak akan meleset pada tahun hadapan, saya merasa cukup kagum dan teruja. Inilah satu-satunya Menteri Kewangan di dunia setahu saya yang begitu yakin tentang keadaan ekonomi negaranya di saat seluruh dunia dilanda krisis yang begitu dahsyat.

Begitulah hebatnya Tan Sri Nor Mohamed.

Saya ingin jelaskan, andaikata kekukuhan ekonomi mahu di ukur, apa yang patut di ambil berat adalah jumlah kemasukan pelaburan asing ke dalam negara dan jumlah pelaburan asing yang di angkut keluar dari negara ini.

Berdasarkan laporan United Nation Conference On Trade And Development yang dikeluarkan pada 11.00 pagi, 24 September 2008 menyebutkan bahawa aliran dana asing yang keluar dari negara adalah sebanyak USD10.989b dan dana asing yang memasuki Malaysia pula adalah USD8.403b. Perbezaan adalah sebanyak -USD2.586b (-RM8.9b). Ini adalah merupakan KALI PERTAMA dalam sejarah Malaysia, FDI keluar mengatasi FDI masuk .

Data Keluar Masuk FDI Malaysia (Klik untuk Besarkan)

Apa maksudnya? Maksudnya berlaku kesusutan pelaburan dalam negara. Maksudnya berlaku ketidak yakinan pelabur asing hingga menyebabkan mereka mengangkut keluar sebegitu besar jumlah pelaburan mereka ke negara lain. Maksudnya tak perlu tunggu tahun depan, ekonomi kita sudahpun meleset sekarang!

Mari kita rujuk apa yang berlaku di seluruh dunia. Di rantau ini, Thailand memperoleh FDI masuk setinggi USD 9.575b dan aliran FDI keluar sebanyak USD 1.756b. Perbezaan setinggi USD7.819. Perkara sama berlaku di Vietnam, Kemboja dan data keseluruhan ASEAN. FDI masuk mengatasi FDI keluar.


Aliran Keluar Masuk FDI Thailand, Kemboja , Vietnam dan ASEAN (Klik untuk Besarkan)

Mesir, yang mana kapasiti simpanan minyaknya 30% lebih kecil dari Malaysia memperoleh aliran masuk FDI sebanyak USD11.578b sementara aliran keluar FDInya adalah USD665j. Perbezaan positif setinggi USD10.913b.

Begitu juga di peringkat Asia, negara-negara membangun dan dunia, secara keseluruhannya menunjukkan peningkatan pelaburan masuk berbanding keluar.


Aliran Keluar Masuk FDI Mesir dan Afrika (Klik untuk Besarkan)

Sungguh mengejutkan, di saat negara-negara yang mengalami pertambahan pelaburan menyatakan kebimbangan pada ketidak stabilan ekonomi dunia, Malaysia yang mengalami pengucupan pelaburan masih berani mengatakan kita tidak akan menuju kemelesetan.

Dan dalam keadaan sebegitu juga, kita masih berani membeli Bank Internasional Indonesia dan Eurocopter yang mengakibatkan kerugian bilion ringgit wang rakyat.

Hebat benar menteri kita! - ibnuzack

1 comment:

Anonymous said...

kau jangan lupa yang kau cuma belajar ekonomi minor aje kat universiti. pada aku kau lagi hebat dan angkuh tak faham pasal ekonomi tapi berlagak macam pandai ekonomi.

Anda mungkin juga meminati:

Blog Widget by LinkWithin
EnglishFrenchGermanSpainPortugueseRussianDutchItalianChinese SimplifiedArabicKoreanJapanese