19 October 2008

Amaran Kepada Pemimpin UMNO Jangan Tipu Rakyat! - Malaysiakini

http://buletinonline.net/images/berita13/syedaazmanamaran.jpg
(Gambar -Jangan Tipu Rakyat!, amaran Dr. Syed)

Kuala Terengganu - Kerajaan negeri dan kepimpinan UMNO/ BN di beri amaran agar jangan menipu rakyat dan digesa memberi penjelasan segera kepada rakyat Terengganu berkaitan penyelewengan yang berlaku dalam penganjuran Piala Monsun.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kawasan Batu Buruk, Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi Ketika ditemui pada Majlis Rumah Terbuka Majlis Tindakan Dun (MTD) Batu Burok, di Markaz Tarbiyyah PAS Kuala Ibai, dekat sini, semalam.

“Saya juga ingin memberi amaran kepada beliau jangan menipu rakyat negeri Terengganu.

“Sila beri penjelasan kepada rakyat negeri Terengganu berapa banyak yang telah dibelanjakan untuk menjayakan program Monsun Cup ini daripada wang kerajaan negeri Terengganu.

“Saya minta dia beri penjelasan sebuah syarikat yang diwujudkan iaitu T-Best Event Sdn Bhd yang mana Anggota Lembaga Pengarahnya, terdiri dari pemimpin-pemimpin Umno-Barisan Nasional (BN) negeri Terengganu termasuk Dato’ Wan Hisham sendiri yang terlibat,”katanya yang juga selaku anggota Jawatankuasa PAS PUsat yang mengetuai Lanjah Antarabangsa

Beliau berkata demikian sebagai respon kepada kenyataan Pengerusi T-Best Event Sdn Bhd, Dato’ Wan Hisham Wan Salleh agar pihak pembangkang tidak mempolitikkan isu Kejohanan Kapal Layar Piala Monsun yang diadakan di Pulau Duyong sejak tiga tahun lalu.

Dr. Syed Azman turut mempersoalkan apa kaitannya antara Syarikat T-Best Event Sdn Bhd itu dengan kerajaan negeri Terengganu.

”Berapa banyakkah peruntukkan yang mereka (T-Best) minta atau dapat setiap tahun bagi menjayakan program tersebut daripada kerajaan negeri Terengganu sendiri kepada T-Best Sdn. Bhd?

“Tidak timbul persoalan dia (Wan Hisham) kata Badan Pencegah Rasuah (BPR) sudah ‘membebaskan’ dan tidak berlaku penyelewengan!,

“Apakah penganjuran Piala Monsun itu menguntungkan rakyat negeri Terengganu, sedangkan pada masa sama, beberapa orang individu pemimpin-pemimpin UMNO/BN Trengganu yang terlibat menjadi penganjurnya, tiba-tiba menjadi senang lenang,”katanya yang juga selaku anggota Jawatankuasa PAS peringkat Pusat.

Menurutnya, PAS tidak pernah menolak sebarang bentuk aktiviti sukan yang boleh dijayakan di negeri Terengganu.

“Kita (PAS) tidak pernah menolak sebarang bentuk aktiviti sukan yang boleh dijayakan di negeri Terengganu.

“Tetapi kita (PAS) akan terus menentang sebarang bentuk penyelewengan dan pembaziran dan sebarang bentuk program yang tidak menguntungkan rakyat negeri Terengganu.

Dalam perkembangan yang sama, Pengerusi Penaja Parti Tindakan Demokratik (DAP), Kuala Terengganu, Ng Chai Hing turut mempersoalkan penganjuran perlumbaan perahu layar tersebut.

Beliau berkata walaupun pihak Badan Pencegah Rasuah (BPR) kata tiada penyelewengan, namun tidak nampak sebarang faedah kepada rakyat Terengganu sedangkan perbelanjaan memakan berjuta ringgit.

”Tidak ada peluang berniaga kepada rakyat tempatan dan pekerja-pekerja majoritinya dibawa dari luar,”katanya yang ditemui Buletinonline semalam.

Menurutnya Monsoon Cup adalah satu pertandingan ‘kelas tinggi’ (high class) dimana rakyat jelata diperingkat bawahan tidak mndapat apa-apa faedah.

“Golongan berada sahaja yang dapat menikmati sukan ini, masyarakat yang bawahan dan masyarakat umum langsung tidak mendapat apa-apa,” tambahnya. - Buletin Online

No comments:

Anda mungkin juga meminati:

Blog Widget by LinkWithin
EnglishFrenchGermanSpainPortugueseRussianDutchItalianChinese SimplifiedArabicKoreanJapanese