14 August 2011

Umar Patek mengaku terlibat mengebom Bali



JAKARTA 12 Ogos – Polis Indonesia hari ini memberitahu suspek pengebom serangan Bali 2002, Umar Patek telah memberikan butiran cara dia membuat bom itu dan menyerahkannya kepada rakan subahat.

Jurucakap polis, Anton Bachrul Alam berkata, Umar memberi kerjasama dalam siasatan polis sejak dia diekstradisi semalam dari Pakistan, tempat dia ditahan pada Januari lalu.

“Dia mengaku membantu membuat bom untuk pengeboman di Bali dan bekerjasama dengan Azahari,” kata Anton.

Azahari ialah anggota pengganas yang dibunuh dalam insiden berbalas tembakan pada 2005 ketika polis memburu anggota rangkaian Jemaah Islamiyah (JI) yang terlibat dengan pengeboman Bali yang mengorbankan 202 orang.

Menurut Anton, Umar juga mengaku melakukan siri serangan bom gereja di Indonesia menjelang perayaan Krismas tahun 2000 yang mengorbankan 19 orang.

Selepas serangan di Bali 2002 yang menyebabkan Indonesia menjadi negara di barisan hadapan ‘memerangi pengganas’, Umar telah melarikan diri ke Filipina.

Dia dikehendaki di Filipina kerana disyaki berkomplot dengan militan melancarkan serangan selepas melarikan diri dari Indonesia.

Dia kemudiannya kembali ke Indonesia pada 2009 untuk menyertai Dulmatin, seorang lagi sekutu penyerang Bali yang sedang menubuhkan kumpulan rangkaian al-Qaeda di Aceh ketika itu, tetapi rakan subahatnya itu telah ditembak mati polis tidak lama selepas itu.

“Dia tahu apa yang berlaku di wilayah Aceh dan kami harap kehadirannya di sini dapat membantu kami mengetahui siapa lagi sekutunya dan sekali gus menghalang kegiatan mereka,” ujar Anton.

Umar, 41, mungkin tidak akan didakwa di bawah undang-undang ketat anti-pengganas Indonesia kerana jenayah yang dilakukannya berlaku sebelum peraturan itu diperkenalkan.

Dia bagaimanapun mungkin berhadapan hukuman mati kerana menyebabkan banyak kematian. – AFP

1 comment:

Anonymous said...

Dear brother and sister,

I am Myanmar who working in Malaysia more than 10 years and I would like to explain about SAMNAK SAMBODHI BUDDHIST ASSOCIATION. Therefore, recently I stayed at Sasanarakkha Buddhist Sanctuary (SBS), Taiping, Perak. I am very close with Ven. U Nandiya Maha Thero.

My monk Ven. U Nandiya is very good heart and compassion to everyone in the world, also I heard when he stayed at Kuala Lumpur Buddhist Temple, he lend donation money to President of Temple(Datuk Yip Kum Fook, MCA Gombak) with amount RM20,000.00 only and he said that money belong to Myanmar society in Malaysia.

On the other hand, my monk said, also many things happened when he stayed there because committees always disturbing, I am very sadly about that matter, why committees are very poor and crooks. Others Temple, people come to Temple to respected Buddha and Monks, also give red packet to monks. Why this Temple, monks must give money to committees, this is opposite.

If anyone receive or read this message, please inform to DATUK YIP KUM FOOK to return that amount to my monk as soon as possible.

My monk contact place:

Ven. U Nandiya
Sasana Daja Buddhist Temple
49 Bombay Street, Lidcombe NSW 2141.
Tel: (02) 9649-8124

With kindness
KO KO NAING
Taiping, Perak, Malaysia

forward by: http://whymcaagainstbuddhistmonk.blogspot.com/2012/06/dear-brother-and-sister-i-am-myanmar.html

If you like it share further, he needs support to spread his message!
Many thanks with love and light,

Anda mungkin juga meminati:

Blog Widget by LinkWithin
EnglishFrenchGermanSpainPortugueseRussianDutchItalianChinese SimplifiedArabicKoreanJapanese