20 July 2011

Ku Li Tubuh AMANAH Kerana BERSIH 2.0

Pandangan Tengku Razaleigh Hamzah mengenai tuntutan-tuntutan Bersih


Pada Jumaat ini, Tengku Razaleigh Hamzah (Ku Li) akan melancarkan satu pergerakan baru yang dinamakan Angkatan Amanah Merdeka (AMANAH), menurut Free Malaysia Today.

Mungkin akan ada yang mengatakan bahawa ini adalah sebagai tindak balas kepada perhimpunan BERSIH 9 Julai 2011 atau kejayaan BERSIH telah memberikan inspirasi kepada orang-orang tertentu supaya mengambil langkah ini. Sekarang, sebelum ada sesiapa membuat kesimpulan, AMANAH sebenarnya sudah ada di dalam kad sejak tahun lepas dan ia merupakan satu idea yang bukan sahaja mengambil masa yang lama untuk membuatnya tetapi juga sudah lama dinanti-nantikan.

Walau bagaimanapun, jika BERSIH telah dituduh sebagai kenderaan atau alat pembangkang Pakatan Rakyat (atau Anwar Ibrahim), maka AMANAH juga akan dituduh sebagai kenderaan atau alat UMNO (atau Ku Li). Ini mungkin kerana tokoh-tokoh di belakangnya, atau dilihat berada di belakang, (dalam kes BERSIH 'dilihat berada di belakang').

Ku Li mungkin salah seorang terakhir yang baik dalam UMNO. Saya cukup bersedia untuk mengikuti Ku Li. Tetapi saya mendapati agak sukar untuk mengikutinya jika dia kekal di dalam UMNO.

Dan itulah masalah yang saya hadapi.

Dalam hati kecilnya, Ku Li mahukan pembaharuan UMNO. Beliau masih percaya bahawa UMNO boleh diperbaharui. Tetapi saya tidak berkongsi pandangan ini. Satu-satunya cara untuk UMNO boleh diperbaharui ialah dengan menendangnya keluar dan biarlah ia kekal selama satu atau dua dekad sebagai parti pembangkang. Hanya selepas itu barulah ia akan melihat keperluan untuk melakukan perubahan.

Ia hanya akan melakukan pembaharuan kerana mahu kembali berkuasa.

Untuk berlaku adil, Ku Li tidak memegang apa-apa jawatan kanan dalam parti UMNO. Tetapi itu tidak bermakna dia tidak lagi sesuatu yang penting bagi UMNO. Terdapat masih ramai mereka yang di dalam UMNO melihat kepadanya dan berharap beliau dapat membawa pembaharuan kepada UMNO, walaupun kumpulan itu hyanya minoriti dan bukannya majoriti.

Ku Li tidak akan menjadi Presiden UMNO. Dan ini bermakna dia tidak akan menjadi Perdana Menteri melainkan dia cuba untuk berbuat demikian sebagai Presiden UMNO.

Jika Ku Li berharap dengan pembaharuan UMNO ini akan dapat memastikan beliau menjadi Presiden parti, dan seterusnya Perdana Menteri Malaysia, maka perjuangan beliau akan dilihat sebagai sangat sempit. Dan dia akan menghadapi masalah yang sama seperti yang Anwar Ibrahim hadapi - orang yang melihat perjuangan beliau adalah untuk menjadi Perdana Menteri Malaysia.

Ku Li perlu membuat keputusan sama ada apa yang dilakukannya adalah mengenai pembaharuan UMNO atau mengenai membaharui negara. Dan dia juga mesti memutuskan sama ada apa yang dilakukannya adalah untuk rakyat atau untuk kepentingan sendiri (untuk menjadi Perdana Menteri).

Ini adalah kritikan yang Anwar hadapi. Dan ia akan menjadi kritikan yang sama kepada Ku Li juga. Ini tidak dapat dielakkan.

Bagaimana Ku Li akan meyakinkan semua orang bahawa AMANAH bukanlah mengenai UMNO dan apa yang dilakukannya bukan untuk memastikan beliau menjadi Perdana Menteri? Ini adalah tugas yang perlu dihadapinya. Inilah halangan yang Anwar hadapi dan akan menjadi halangan yang sama untuk Ku Li.

Sementara itu, saya bersedia untuk menyokong Ku Li dengan sedikit keraguan melainkan terbukti sebaliknya. Kita mesti menyokong AMANAH melainkan ia terbukti bahawa AMANAH bukanlah untuk agenda rakyat tetapi demi agenda peribadi.

Ku Li, bagaimanapun, perlu melakukan beberapa usaha keras. Adakah dia bersedia untuk melalui semuanya walaupun sehingga meletakkan jawatan dalam UMNO untuk membuktikan bahawa ini bukanlah tentang UMNO atau kepentingan peribadi beliau untuk menjadi Perdana Menteri?

Mari kita menerima satu hakikat. UMNO adalah masalah. Dan masalah tidak akan boleh menjadi penyelesaian. Dan jika Ku Li berpendapat bahawa penyelesaian kepada masalah ini adalah dengan pembaharuan UMNO, maka dia menyalak kepada pokok yang salah. Dan ini bermakna AMANAH akan gagal. -m2day

No comments:

Anda mungkin juga meminati:

Blog Widget by LinkWithin