29 July 2010

Skandal PKFZ : Ling tokoh berprofil tinggi didakwa



Bekas menteri pengangkutan dan presiden MCA Tan Sri Dr Ling Liong Sik didakwa di mahkamah berhubung skandal Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ) hari ini.

Ling, 67, bekas doktor perubatan menjadi ahli politik tiba di Mahkamah Sesyen Kajang, dekat sini, jam 4.45 petang dan kelihatan tenang apabila dikerumuni oleh para wartawan dan jurugambar.

Beliau yang memakai baju belang, diiringi isteri Toh Puan Ena Ling dan dua anak lelaki Hee Leong dan Hee Keat yang hadir di mahkamah.

Ling mengaku tidak bersalah terhadap dua tuduhan di bawah Seksyen 417 Kanun Keseksaan kerana menipu. Jika didapati bersalah, Ling akan menghadapi hukuman penjara.

Ling didakwa di bawah Seksyen 418 Kanun Keseksaan kerana ‘mengelirukan’ kabinet di antara 25 September dan 6 November 2002 supaya bersetuju dengan pembelian 999.5 ekar tanah di Pulau Indah untuk sebuah projek, yang kini dikenali sebagai PKFZ.

Tanah itu dibeli dengan harga RM25 satu kaki persegi dengan kaedah bayaran tertangguh untuk tempuh selama 25 tahun pada kadar faedah 7.5%.

Bayaran kumulatif faedah berjumlah RM720 juta pada akhir tempuh bayaran balik.

Beliau juga ditawarkan dengan pendakwaan alternatif di bawah Seksyen 417 Kanun Keseksaan untuk kesalahan yang sama.

Menurut kertas dakwaan, Kementerian Kewangan telah pun membuat penilaian terhadap tanah tersebut pada harga RM25 satu kaki persegi termasuk faedah terkumpul (compounded) dan fakta ini disimpan dari pengetahuan kabinet oleh tertuduh.

Ikat jamin RM1 juta

Terdahulu Peguam Negara Abdul Gani Patail berkata, beliau mahu kes ini ditangguhkan kerana waktu sudah 4.30 petang.

"Sudah 4.30 petang dan saya memohon penangguhan selepas ikat jamin dibuat dan ditetapkan tarikh perbicaraan," katanya.

Hakim Mahkamah Sesyen, Suzana Hussin kemudian menetapkan ikat jamin sebanyak RM1 juta dan pendengaran ditetapkan pada 3 September depan.

Ling yang memerlukan masa untuk ikat jamin, telah dibebaskan atas bon peribadi. Beliau akan membayar sejumlah itu di Mahkamah Sesyen esok.

Ditanya sama ada beliau yakin untuk memenangi kes beliau menjawab, "Dalam Mahkamah Keadilan, anda mesti merasa yakin."

Ling juga diwakili oleh peguam bela RR Sethu.

Terdahulu, Peguam Negara Abdul Gani Patail dan tiga Timbalan Pendakwaraya (DPP) termasuk ketua pendakwaan Tun Majid Hamzah tiba di mahkamah pada jam 4.00 petang tetapi enggan bercakap kepada beberapa wartawan yang berkemah sejak awal pagi setelah mendapat isyarat seorang VIP akan didakwa.

Dua DPP lain ialah Manoj Kurup dan Dzulkifli Ahmad.

Ling, menteri kabinet yang telah lama berkhidmat, merupakan kawan rapat bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad.

Beliau dilantik sebagai ahli parlimen Mata Kuching pada 1974. Beliau berjaya mempertahankan jawatannya pada 1978 dan 1982.

Pada 1986, beliau dilantik sebagai ahli parlimen Labis dan berjaya mempertahankan kerusi itu dalam tiga pilihan raya umum berikutnya.

Ling menjawat Presiden MCA selama 17 tahun sehingga beliau bersara pada 2003.

Pada 1986, beliau dilantik sebagai menteri pengangkutan. Sebelum itu, beliau memegang jawatan setiausaha parlimen kepada Kementerian Kerajaan Tempatan dan Wilayah Persekutuan, timbalan menteri penerangan, timbalan menteri kewangan dan timbalan menteri pelajaran.

Ling merupakan seorang tokoh berprofil tinggi dihadapkan ke mahkamah dalam tempuh beberapa tahun. FMT

No comments:

Anda mungkin juga meminati:

Blog Widget by LinkWithin
EnglishFrenchGermanSpainPortugueseRussianDutchItalianChinese SimplifiedArabicKoreanJapanese