30 May 2010

Freedom Flotilla; Kemenangan Kepada Penduduk Gaza



Lima daripada Sembilan Buah Kapal yang dijadualkan belayar membawa bantuan kemanusiaan ke Gaza sudah berkumpul di perairan antarabangsa berhampiran Cyprus.

Mereka sedang menunggu sebuah lagi kapal yang membawa sekurang-kurangnya 30 orang ahli-ahli parlimen dari Eropah.
Dengan itu ia akan menjadikan keseluruhannya berjumlah enam buah, kurang tiga sebagaimana rancangan asal.

Demikian sebagaimana laporan yang di siarkan secara ‘Siaran Langsung Terus Menerus (Live Streaming) dari kapal utama Mavi Marmara (Gambar atas).

Sehingga laporan tersebut di siarkan sebanyak tiga buah kapal kargo dan dua buah kapal penumpang telah berkumpul dan akan bergerak bersama memasuki perairan Gaza.

Mereka mereancang untuk sampai di perairan Gaza pada petang Ahad dan InsyAllah mendarat di pelabuhan Gaza pada jam 8 pagi, Isnin, 31 Mei.

Kempen memecahkan sekatan Israel ke atas Gaza dipelopori oleh sebuah sebuah NGO Turki Insani Yardim Vakfi (IHH).

IHH bersama gerakan antarabangsa Free Gaza Movement telah menggerakkan kempen di negara-negara Eropah termasuk, Greece, Ireland, German dan Scotland.

Usaha kedua-dua NGO tersebut membeli dan membaikpulih kapal-kapal yang akan digunakan untuk belayar dapat di layari melalui Free Gaza Photostream.

Kehadiran kumpulan enam buah kapal tersebut yang dikenali sebagai ‘Freedom Flotilla’ bagaimanapun akan mendapat tentangan dari pihak Israel.

Tentera laut Israel telah pun dikerahkan bagi menahan konvoi ‘Freedom Flotilla’ sebaik mereka cuba masuk ke perairan Gaza.

Jika itu berlaku, saat-saat genting tersebut akan tercetus pada petang ini, Ahad 30 Mei, dimana beberapa pihak meramalkan para komando Israel akan menyusup masuk dan menawan kapal-kapal terbabit.

Dalam kenyataan yang dikeluarkan lewat semalam Presiden IHH, Bulent Yildirim berkata, tidak ada seorang pun tentera Israel yang akan dibenarkan naik ke kapal-kapal mereka.

Sementara itu, Perdana Menteri Palestine, Ismail Haniyeh berkata, kemenangan tetap akan berpihak kepada penduduk Gaza samada konvoi ‘Freedom Flotilla’ sampai dan selamat mendarat di pelabuhan Gaza, atau ia disekat oleh tentera Israel.

Sekiranya kapal yang membawa 10,000 tan bantuan makanan dan keperluan perubatan tersebut sampai, ia merupakan kemenangan kerana ia dapat memecahkan sekatan laut pihak Israel dan penduduk Gaza seramai 1.5 juta orang akan mendapat bantuan tersebut.

Sebaliknya, sekiranya ia tidak sampai kerana disekat oleh tentera Israel dengan sebarang tindakan ketenteraan, ia juga akan memberikan kemenangan kepada penduduk Gaza kerana seramai 750 orang diatas kapal tersebut akan menjadi saksi kepada kekejaman Israel.

Ismail Haniyeh berkata demikian dalam satu majlis di pelabuhan Gaza, Sabtu, 29 Mei, bersama 400 orang penduduk Gaza, sempena menyambut ketibaan konvoi Freedom Flotilla.

Antara mereka yang menyertai konvoi Freedom Flotilla adalah Kolonel Bersara Ann Wright, seorang bekas Tentera Simpanan dan diplomat Amerika Syarikat serta ahli-ahli parlimen Ireland dan German

Bersama-sama konvoi tersebut juga adalah 11 rakyat Malaysia berada di dalam kapal penumpang Mavi Marmara (Gambar atas).

Mereka adalah Noorazman Mohd Samsuddin dari Haluan Palestin yang menjadi kordinasi utama wakil Malaysia, Dr Mohd Arba’ai Shawal, Dr S Muhamad Haleem S Hassan, Dr Selamat Aliman, Jamuliddin Elias (Naib Presiden Yayasan Amal Malaysia), Al Hami Husain Suhaimi, Mohd Nizam Mohamad (Wakil Media) dan Abdul Halim Mohamed Redzuan (Muslim Care) dan tiga yang lain dari Yayasan Perdana Global.

No comments:

Anda mungkin juga meminati:

Blog Widget by LinkWithin
EnglishFrenchGermanSpainPortugueseRussianDutchItalianChinese SimplifiedArabicKoreanJapanese