25 March 2010

Jerteh Souq - Pojek ‘Haram’ Idris?

Jerteh, BESUT - Yang Dipertua Majlis Daerah Besut (MDB), Wan Mustafa Wan Hasan baru-baru ini menafikan pembinaan pasar Jerteh atau Jerteh Souq terbengkalai.

Namun sebaliknya, beliau mengakui ia adalah “satu lagi projek pembinaan ‘kerjaan Barisan Nasional’ yang tidak ikut spesifikasi.

Wan Mustafa berkata projek Jertih Souq Pakej A bernilai RM22 juta dimulakan pembinaan pada 6 Mei 2007 dan sepatutnya siap 27 Disember tahun lalu terpaksa dihentikan atas nasihat Jabatan Kerja Raja (JKR) berikutan kerja pembinaan oleh kontraktor tidak mengikut spesifikasi.

“Kelewatan pembinaan projek itu yang dikenal pasti antaranya kerja perubahan reka bentuk bumbung oleh kontraktor dibuat tanpa mendapat kelulusan perunding sivil dan struktur.

Sehubungan itu, seorang wartawan veteran yang juga penulis kepada Menteri Besar Terengganu, Dato’ Ahmad Said telah meletakkan lima persoalan terhadap isu pembinaan Jerteh Souq didalam blognya.

Pertama, adakah ia projek runding terus menggunakan wang ehsan?

Kedua, kenapa tiada kertas kelulusan mesyuarat Exco mengenainya?

Ketiga, benarkah Exco Perumahan dan Kerajaan Tempatan ketika projek ini dilancar atau mula dilaksanakan ‘tidak tahu’ mengenainya?

Keempat, siapa melantik kontraktor untuk projek yang boleh dianggap ‘mega’ untuk Daerah Besut ini?

Kelima, benarkah kerajaan negeri membekukan peruntukan untuk menyiapkan projek ini?

Sekiranya soalan yang kedua benar, maka Jerteh Souq merupakan satu lagi ‘projek haram’ bekas Mnteri Besar, Dato’ Ser Idris Jusoh.

2 comments:

Anonymous said...

biarkanlah bn/umno tengah buat kerja berjimat jimat belanja tu,komisyon didahulukan,runtoh dinobatkan.

Anonymous said...

Yang sahihnya kontraktor dikatakan buat kerja tidak ikut banyak spesifikasi yang ditetapkan.

Anda mungkin juga meminati:

Blog Widget by LinkWithin
EnglishFrenchGermanSpainPortugueseRussianDutchItalianChinese SimplifiedArabicKoreanJapanese