24 January 2010

Mengapa Jet F5E tak dihadap ke Mahkamah Tentera seperti KD Inderapura

MahfuzOmar

Bekas CO KD Seri Inderapura milik TLDM yang terbakar pada 8 okt lalu akan dihadapkan kemahkamah Tentera dipengkalan TLDM lumut. Menurut Panglima tentera Laut Tan Sri Abdul Aziz Jaafar seorang Pegawai pemerintah perlu dipertanggunhjawab dengan apa yang berlaku keatas kapalnya termasuk menentukan aset hak milik negara berada dalam keadaan selamat.

Tahniah pada TLDM yang mengekal dan membudayakan ketua mesti pikul tanggungjawab,Ini suatu amalan dan budaya yang akan memastikan seorang ketua akan melaksanakan tugas dengan baik,adil dan beramanah. Amalan ini akan dapat mengelak dari berlakunya penyelewengan,penyalahgunaan kuasa serta menghindari dan membenteras amalan rasuah. Tapi bukanlah bermakna orang diperingkat bawah boleh buat salah, tetapi amalan ini untuk pastikan ketua akan bertanggunjawab terhadap apa yang diamanahkan kepadanya termasuk untuk pastikan orang bawah bekerja dengan betul dan amanah.

Tapi kenapakah amalan ini hanya diamal kan dalam angkatan tentera kususnya TLDM,Tidak pulak berlaku dalam TUDM bila injen Jet F5E hilang. Sedangkan isu kehilangan enjin Jet F5E sangat memalukan negara,kerana ini menunjukan soal tahap keselamatan negara yang berkaitan dengan sektor dan industri pertahanan tersangat buruk.

Sepatut bekas Panglima TUDM dan bekas Menteri Pertahanan yang wajar dihadapkan kemahkamah tentera atau mahkamah awam kerana mereka menyembunyikan kehilangan ini dari pengetahuan umum selama dua tahun.Sebaliknya AG hanya mengumumkan hasil siasatan Polis tiada pegawai kanan atasan TUDM dan KEMENTAH yang terlibat dalam kehilangan enjin Jet.Hanya yang terlibat yang berpangkat sarjan. Kalau ikut kes KD Inderapura pegawai pemerentah KD yg dipertanggungjawab,takkan dalam TUDM sarjan yang jadi pegawai yang bertanggungjawab terhadap Jet F5E.Pelik sungguh, agaknya di kementerian pertahanan yang bertanggungjawab hanya budak pejabat atau pun prebet tentera yang jadi Menteri pertahanan.

Saya mohon penjelasan dari menteri pertahanan siapakah pegawai pemerentah kem TUDM waktu dimana enjin Jet F5E hilang.Adakah pegawai pemerentah tersebut dihadapkan kemahkamah tentera sepertimana kes kebakaran kapal KD Inderapura.

1 comment:

Anonymous said...

YB macam mana Pak Menteri nak ambil tindakan!!!
Yang patut kena ambil tindakan mahkamah tentera ada lah PAT yang bekas Panglima Udara masa injin hilang, PTU sekarang dan Panglima Logistik TUDM sekarang.
Aneh nya semua mereka ni dapat naik pangkat...... kalau kami prebet ni dah mampus kena kerja bapak general ni malahan tiap hari kena panggil bodoh dan babi!!!!!!!
Tak aneh ke YB, dari Panglima Udara jadi PAT, dari 3 bintang jadi 4 bintang PTU dan dari satu bintang jadi 2 bintang Panglima Logistik TUDM. Zahid memang hebat kalau tidak pun memang si Zahid ni kelabu asap. YB, TUDM ni lain sikit dia ganjil dan kalut.....
Ada masuk akal ke YB!!!!!!!!! Suruh mereka ni semua pergi bercuti ke Dubai YB!!! Bolih shopping dan bolih jumpa anak dan cucu makan angin.!!!!! Dubai oh...Dubai!!!

Anda mungkin juga meminati:

Blog Widget by LinkWithin