13 December 2009

Karpal Desak Jabatan Peguam Negara Serah Fiat Dakwa VK Lingam



Peguam terkenal negara, Karpal Singh mendesak Jabatan Peguam Negara menyerahkan sijil perintah untuk memberi kuasa kepadanya mendakwa VK Lingam mewakili pihak kerajaan.

Peguam yang mempunyai syarikat guaman sendiri ini juga mendakwa kerajaan telah menghina Raja kerana gagal mengambil tindakan terhadap Lingam meskipun Suruhajaya Siasatan DiRaja mencadangkan ia perlu dilakukan.

Karpal berkata, selepas sebulan beliau menerima cabaran daripada Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Nazri Aziz untuk mendakwa Lingam, namun sehingga kini Jabatan Peguam Negara belum meyerahkan sebarang sijil perintah kepadanya.

“Nazri Aziz dan Peguam Negara harus menentukan saya dapat sijil itu. Dalam fikiran saya ada beberapa kesalahan yang dilakukan VK Lingam semuanya dibuktikan dalam pita video yang disiarkan kepada umum,"katanya.

Sehubungan itu, Karpal memberi tempoh tujuh hari kepada kedua-dua pihak untuk menyerakah sijil berkenaan.

“Saya memberi seminggu untuk sijil itu dikeluarkan. Dan saya akan berjumpa dengan Peguam Negara untuk memberi sebab-sebab tertentu untuk ia dikeluarkan kepada saya,” katanya.

Terdahulu, Karpal bulan lalu menerima cabaran Nazri supaya beliau mewakili pihak kerajaan mendakwa Lingam dan Nazri akan menasihati Peguam Negara supaya mengeluarkan sijil perintah bagi membolehkan Karpal berbuat demikian.

Peguam Datuk V.K. Lingam dikaitkan dengan skandal melobi dan mempengaruhi urusan pelantikan hakim-hakim setelah klip video perbualan telefon beliau tersebar.

Ahli Parlimen Bukit Gelugor itu juga mengingatkan bahawa Nazri pernah berjanji untuk menasihati Peguam Negara, Tan Sri Gani Patail untuk mengeluarkan sijil berkenaan. TVS

1 comment:

Selamatkan PAS & TGNA said...

http://selamatkanpastgna.blogspot.com/2009/12/pemburu-syahid-wajib-insaf.html

Anda mungkin juga meminati:

Blog Widget by LinkWithin
EnglishFrenchGermanSpainPortugueseRussianDutchItalianChinese SimplifiedArabicKoreanJapanese