15 November 2009

Anwar: Jangan Usik Selangor Atau Kami Serang Habis-habisan



Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini memberi amaran kepada pembangkang di Selangor supaya jangan cuba untuk menggangu gugat kerajaan negeri sedia ada.

Menurutnya, beliau, kepimpinan tertinggi parti dan semua ahli parti akan memastikan Selangor tidak akan dapat ditawan pembangkang.

Malah beliau yakin dengan keperkasaan dan kedudukan parti Selangor akan terus ditadbir dan menjadi markas perjuangan parti.

“Saya bertempur sebelum ini bukan secara langsung tapi sekarang silakan aku masuk gelanggang. Kamu masuk sentuh Selangor kita bertempur habis-habisan rampas semula,”katanya dalam Konvensyen PKR Selangor, pagi tadi.

Anwar juga meminta semua ahli parti merapatkan saf untuk menghadapi tentangan dan serangan pembangkang dengan mengingati janji untuk menegakkan keadilan khusunya di Selangor.

“Tanggungjawab kita memperbaiki prestasi yang ada memacu pertumbuhan, mensejahterakan rakyat, menentukan Tan Sri Khalid dan kerajaan negeri Selangor berjaya sepenuhnya,”katanya.

Perwakilan juga diterangkan mengenai bahawa pelantikannya sebagai Penasihat Ekonomi bertujuan membantu Khalid dan kerajaa negeri bukannya untuk menimbulkan ketegangan politik.

Justeru beliau megingatkan semua pimpinan negeri supaya jangan sesekali cuba mengamalkan rasuah kerana tekad PKR adalah untuk membanteras rasuah.

“Jangan ada anak-anak kecil nak main-main di sini. Ini saya ingatkan kerana saya ada pengalaman dalam hal ini. Jika ada anak kecil main kita tangkap dan lempar ke luar,”katanya.

Sehubungan itu beliau mengingatkan mana-mana pimpinan mahupun ahli parti supaya tidak hanya taksub memperjuangkan kepentingan bangsa dan agama sendiri kerana ia berlawanan dengan prinsip parti.

“Kalau tidak cukup baik jangan harap dapat bertanding semula di kawasan. Sementara ada waktu baik baiki. Baik Menteri Besar, Exco tidak ada siapa jamin kedudukan,”katanya.

Anwar berkata, sehingga kini Pakatan Rakyat belum berjaya sepenuhnya melakukan perubahan kerana masih terdapat saki-baki budaya UMNO, MIC dan MCA dalam Pakatan Rakyat.

Beliau juga mengingatkan ahli parti supaya mengelakkan kerangka pemikiran kolot Barisan Nasional yang bersifat perkauman dan menindas.

“Itu pemikiran jumud, pemikiran yang kita lawan kita angkat semangat baru. Kita orang Islam, Melayu bela pertahankan nasib orang Melayu memartabakan Islam tapi jangan lupa membela nasib semua kaum, semua agama di negeri kita,”katanya

Beliau juga mengingatkan ahli parti supaya sentiasa mengingati perjuangan PKR yang membawa perubuhan kepada rakyat.

“Bahawa parti ini ditegakkan dari cita-cita murni yang dilaungkan oleh rakyat yang tertekan dan ingin perubahan,”katanya.

Sementara itu, pada sidang medianya Anwar berkata beliau sebagai Penasihat Ekonomi Selangor akan menmanfaatkan jaringan rapatnya dalam kelompok pemodal antarabangsa bagi menarik pelaburan lumayan ke negeri ini.

Beliau turut melahirkan keyakinan Selangor mampu mengemudi kecelaruan ekonomi dunia hari ini berdasarkan rekod urustadbir yang baik.

"Fokus saya adalah membantu kerajaan negeri menjana pertumbuhan ekonomi. Saya amat yakin dengan rekod urustadbir Selangor yang baik, seperti yang dilapor Laporan Ketua Audit Negara, dari segi kecekapan pengurusan dan pelaburan,” kata Anwar.

“Cuma saya fikir Selangor boleh menjalin hubungan yang lebih akrab dengan dunia luar, lebih ramai pelabur yang boleh kita undang. Belum cukup 24 jam selepas nama saya diumumkan Penasihat, sudah ada rakan saya dari Negara Arab yang mahu melabur. Mereka akan datang selepas Raja Haji,” tambahnya. TVS

No comments:

Anda mungkin juga meminati:

Blog Widget by LinkWithin
EnglishFrenchGermanSpainPortugueseRussianDutchItalianChinese SimplifiedArabicKoreanJapanese