27 October 2009

Kita tidak lupa Amanat Hj. Hadi, 1981 - Idris Ahmad

Kebanyakan generasi PAS yg ada hari ini pastinya pernah membaca Amanat Hj. Hadi. Amanat Haji Hadi Awang merujuk kepada suatu sedutan ceramah umum yang disampaikan oleh Datuk Seri Haji Abdul Hadi Awang di Kampung Benggol, Peradong, Kuala Terengganu pada 7 April 1981.

Umno pada masa itu cukup terkesan pada penegasan yang di buat oleh Datuk Seri yang kini menjadi Presiden PAS. Hingga kini Umno tidak melupakan perkara ini.

“Saudara-saudara sekalian!”

“Percayalah, kita menentang UMNO bukan kerana nama dia UMNO. Kita menentang Barisan Nasional (BN) bukan kerana nama dia BN. Kita menentang dia kerana dia menegakkan perlembagaan penjajah, mengekalkan peraturan kafir.”


“Oleh kerana itulah kita berjuang melawan mereka. Percayalah saudara-saudara, perjuangan kita adalah jihad, ucapan kita adalah jihad, derma kita adalah jihad dan kerana itulah kita berjuang dengan puak-puak ini. Kalau kita mati kerana berlawan ini, mati kita adalah mati syahid, mati kita adalah mati Islam.”

“Kita tidak payah masuk Yahudi, kita tidak payah masuk Kristian, kita tidak payah masuk Hindu, kita tidak payah masuk Budha tetapi kita akan menjadi kafir dengan mengatakan politik suku (asing) agama suku.”

Datuk Seri Haji Abdul Hadi Awang
Kuala Terengganu,7 April 1981.

1 comment:

PEMUDA PAS KEMAHANG 1 said...

Kita memang tidak penah lupa Amanat Haji Hadi, tetapi nampaknya group haji hadi sendiri yang lupa amanat beliau.

PRO UG PERLU KELUAR DARI PAS. ANDA TIDAK DIPERLUKAN.

Anda mungkin juga meminati:

Blog Widget by LinkWithin
EnglishFrenchGermanSpainPortugueseRussianDutchItalianChinese SimplifiedArabicKoreanJapanese