19 September 2009

Ucapan Hari Raya Aidil Fitri 1430H oleh YAB Tan Sri Dato' Abdul Khalid Ibrahim



Assalamualaikum warahmatullahi wabarakaatuh,
Muslimin muslimat yang saya kasihi dan hormati sekalian,
Saya bersyukur ke hadrat Allah swt, kerana dengan izinNya jualah, sekali lagi, saya berpeluang bersama-sama dengan rakyat Selangor meraikan Aidilfitri yang berbahagia ini. Saya, dan isteri saya, Puan Sri Salbiah binti Tunut serta seluruh ahli keluarga, ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan selamat hari raya aidilfitri kepada seluruh rakyat Selangor khususnya, serta rakyat Malaysia, secara umumnya.

Muslimin muslimat yang saya hormati dan kasihi sekalian,
Saya amat berbesar hati, sekiranya, kita dapat sama-sama menyambut aidilfitri tahun ini, dengan penuh rasa kesyukuran kepada Tuhan, atas segala rezeki dan keberkatan yang telah diberikan kepada kita, disepanjang kita menyambut Ramadhan baru-baru ini.

Kita semua maklum, menjadi lumrah dan adat kita berjiran, kadangkala, ada berlaku perselisihan faham, berasa hati dan bermasam muka antara satu sama lain. Oleh itu, saya benar-benar berharap, aidilfitri kali ini, kita sesama jiran tetangga, tidak kira, sesama Islam, mahupun, bukan Islam, mengambil kesempatan ini untuk sama-sama bermaaf-maafan.

Muslimin muslimat yang saya hormati dan kasihi sekalian,

Namun, di bulan Ramadhan yang baru berlalu, saya berasa agak kesal dengan beberapa insiden yang boleh menggugat keharmonian masyarakat berbilang kaum di negeri Selangor. Seterusnya, mencemar kemuliaan bulan Ramadan itu sendiri. Oleh itu, saya berharap agar penganut bukan Islam dapat memahami bahawa tindakan segelintir masyarakat Islam yang tidak memahami budaya dan kepercayaan penganut agama lain itu, tidak mewakili masyarakat Islam Selangor secara keseluruhannya.

Sehubungan itu, kerajaan Pakatan Rakyat Selangor sentiasa memberi komitmen sepenuhnya kepada masyarakat untuk memastikan keharmoniaan dan perpaduan dikalangan rakyat Selangor sentiasa terpelihara. Justeru, Kerajaan Negeri telah memperkenalkan polisi-polisi seperti Merakyatkan Ekonomi Selangor, ketelusan dan akauntabiliti dan sebagainya dengan mengambil kira tanggungjawab Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor untuk menjaga kepentingan semua kaum di Selangor serta untuk menjaga dan memelihara keharmonian dan perpaduan masyarakat Selangor.

Muslimin muslimat sekalian,
Kita harus fahami, bahawa, Islam mengajar umatnya sentiasa hormat menghormati antara satu sama lain, sama ada sesama Islam mahupun, bukan Islam. Kita harus meyakini, bahawa, Islam merupakan agama pelindung dan rahmat untuk semua.

Oleh itu, saya ingin mengambil kesempatan ini, untuk sama-sama saling ingat mengingati antara kita, tentang, betapa Islam mementingkan adab, tatasusila dan sopan santun dalam masyarakat yang berbilang kaum ini. Selain kita menjaga adab kita antara umat Islam, kita juga disuruh oleh agama untuk menjaga adab serta hormat kita kepada masyarakat yang bukan beragama Islam supaya mereka juga akan menghormati kita dan agama Islam.

Kita sedia maklum, majoriti penganut agama Islam di negara ini adalah melayu, dan kita mewarisi agama Islam itu daripada ibu bapa kita, nenek moyang kita. Namun, kita tidak boleh selesa dengan kedudukan kita itu, kerana sesungguhnya, ilmu dan nilai Islam itu sangat luas, ia membatasi sempadan pemikiran kita sebagai orang Melayu.

Oleh itu, Allah jadikan bulan Ramadhan sebagai satu bulan yang sangat mulia, di mana pada bulan ini,kita digalakkan untuk beribadat dan mencari ilmu agama itu dengan lebih banyak lagi, dan sebagai ganjaran, Tuhan, hadiahkan kita dengan pahala yang berlipat kali ganda. Kemudiannya, Allah datangkan pula kepada kita, bulan Syawal, untuk kita raikan bersama-sama masyarakat, kejayaan kita mengharungi bulan Ramadhan itu.

Muslimin muslimat yang saya kasihi dan hormati sekalian,
Kejayaan kita mengharungi Ramadhan, serta ketibaan Syawal ini, membuat kita berasa kerdil dengan keluasan ilmu Islam itu,sekaligus, kita berasa lebih rendah diri kepadaNya dan mengajar kita adab dan tatasusila sebagai seorang Muslim dengan lebih baik lagi, dan akhirnya, insaf dengan segala kelemahan dan kesilapan kita sesama umat.

Oleh itu, apabila kita sudah kenal dan hargai kecantikan dan panduan agama Islam itu, kita jadikanlah ia budaya dan tradisi hidup kita pula. Kita pupuk dan kita semai dalam kehidupan harian kita. Dan seterusnya, menjadi tanggungjawab kita pula untuk mendidik anak-anak kita dengan budaya dan tradisi ini.

Saya yakin, apabila penganut agama lain, melihat kita orang melayu, mempunyai adab sopan dan akhlak yang baik, tentu sekali mereka tidak akan memandang rendah kepada kita, sekaligus, menghormati kita sebagai penganut agama Islam.

Muslimin muslimat sekalian,
Sesungguhnya, anak-anak kita, generasi muda kini, melihat dengan penuh minat perlakuan kita sebagai ibu-bapa dan pembimbing mereka. Kalau kita tidak menghormati orang lain, mereka juga akan berbuat demikian, kalau kita tidak menunjukkan akhlak dan adab yang baik, mereka juga akan berkelakuan tidak baik.Dan jika kita tidak mengamalkan sikap toleransi sesama muslimin dan muslimat, dan kepada penganut agama lain, mereka juga, akan bertindak demikian.

Oleh itu, kita mesti bersama-sama bertekad pada hari raya yang mulia ini, supaya, menjadikan budaya dan nilai Islam, sebagai cara hidup kita yang menyeluruh serta jadikan ia budaya dan nilai alternatif kepada budaya dan amalan penganut agama lain di Selangor ini. Kita haruslah, jadikan prinsip-prinsip agama Islam sebagai ilmu asas dan berterusan dalam masyarakat kita. Saya percaya dengan bimbingan yang berlandaskan Islam, anak-anak kita generasi muda kini, dapat mengenal antara perkara dan perbuatan yang baik dan juga yang salah.

Muslimin dan muslimat,
Sealin itu, saya juga ingin mengambil kesempatan ini, untuk mengingatkan rakyat Selangor yang akan pulang beraya ke kampung supaya memastikan kenderaan anda berada dalam keadaan baik. Pilihlah masa yang terbaik untuk memandu pulang ke kampung. Saya juga bermohon agar had laju lebuhraya dipatuhi, untuk mengelak kejadian yang tidak diingini berlaku.

Tidak lupa juga, marilah kita sama-sama saling ingat mengingati, untuk berbelanja dengan lebih berhemah lagi. Dalam keadaaan ekonomi negara yang tidak menentu ini, saya benar-benar berharap, agar, perbelanjaan untuk merayakan hari raya aidilfitri ini dirancang dengan bijak dan cermat.
Muslimin muslimat yang saya kasihi dan hormati sekalian,
Akhir kata, marilah sama-sama di hari raya ini, kita menilai kembali diri kita sebagai penganut agama Islam. Kita perbaiki diri kita dan akhlak kita untuk menjadi insan yang lebih baik.Kita buang yang keruh,dan ambil yang jernih. Sama-sama kita insafi perbuatan-perbuatan kita yang tidak elok, dan kita sama-sama bernekad tidak akan melakukannya lagi, untuk keharmonian keluarga kita, jiran tetangga kita dan masyarakat kita secara keseluruhannya.

Sekali lagi, saya dan isteri saya, Puan Sri Salbiah binti Tunut serta keluarga, mengambil kesempatan ini mengucapkan selamat hari raya aidilfitri, maaf zahir dan batin. Selamat pulang ke kampung halaman dengan selamat dan kepada mereka yang berhari raya di negeri Selangor ini, Muslimin, Muslimat serta seluruh warga Selangor yang bukan Islam, saya menjemput semua untuk bersama-sama saya dan keluarga meraikan hari raya pertama di Pusat Konvensyen Shah Alam dari pukul 10 pagi sehingga pukul 3 petang.

Sekian sahaja. Wabilahhi taufik walhidayah, wassalammualaikum warahmatullahi wabarakkatuh.

No comments:

Anda mungkin juga meminati:

Blog Widget by LinkWithin
EnglishFrenchGermanSpainPortugueseRussianDutchItalianChinese SimplifiedArabicKoreanJapanese