26 September 2009

Tsu Koon vs Guan Eng - Debat Buah Pala

Debat Buah Pala, Tsu Koon Perlu Hadir - Guan Eng

Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng hanya akan berdebat isu Kampung Buah Pala dengan Presiden Parti Gerakan Tan Sri Koh Tsu Koon.

Guan Eng menambah debat itu harus disiar secara langsung di televisyen tempatan supaya rakyat dapat melihat permasalahan sebenar sekitar isu kampung itu.

Guan Eng berkata beliau bersedia bila-bila masa sahaja untuk berdebat dengan mantan Ketua Menteri Pulau Pinang itu.

“Jika anda tidak datang berdebat dan hantar pembantu saya rasa ia bukanlah sikap pemimpin. Pemimpin harus menunjukan kepimpinan sebagai contoh,” katanya.

“Bila berbicara mengenai gerakan ia sebenarnya mengenai presiden gerakan Koh Tsu Khoon yang mencabar saya untuk berdebat mengenai isu ini atau isu lain dan saya telah menyahut cabaran berkenaan.”

“Tetapi selepas itu dia tidak membuat tindakan susulan selepas melontarkan cabaran. Untuk mengatakan saya perlu berdebat dengan pemuda gerakan saya rasa ia tidak wajar,” katanya.

Semalam lima pemimpin Parti Gerakan Negeri Pulau Pinang menyerahkan surat cabaran kepada Guan Eng di Pejabat Ketua Menteri di kompleks Tun Abdul Razak.

Menerima cabaran tersebut, Lim berkata kerajaan negeri tidak pernah mengambil sikap lepas tangan dalam menangai isu kampung berkenaan seperti yang di dakwa pelbagai pihak.

Katanya, kerajaan negeri telah meluluskan supaya pemaju membina 24 buah rumah ganti kepada penduduk kampung Buah Pala bagi mengantikan rumah mereka yang dirobohkan.

Menurutnya kerajaan negeri masih memberikan peluang kepada penduduk yang belum memohon tawaran pampasan rumah tersebut dan berharap agar mereka segera menghubungi pihak kerajaan negeri. TVA

No comments:

Anda mungkin juga meminati:

Blog Widget by LinkWithin
EnglishFrenchGermanSpainPortugueseRussianDutchItalianChinese SimplifiedArabicKoreanJapanese