23 September 2009

Perjuangan Masa Depan Yang Lebih Mencabar - Presiden PAS



http://www.buletinonline.net/images/stories/EidulFitri/EidulFitriPerantau14305.JPG- PAS Terengganu menerima 'Padah' Kerana Menobatkan Islam

KUALA TERENGGANU - Ukuran sifat taqwa kepada orang-orang Islam yang menunaikan puasa Ramadhan adalah sejauh mana tanggungjawab menegakkan al-Quran dilaksanakan dalam kehidupan mereka.

Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata demikian ketika merumuskan ucaputamanya di Majlis Ijtima’ EdiulFitri PAS Terengganu bersama Perantau yang diadakan di Kuala Ibai disini semalam.

Menurutnya, PAS Terengganu telah berjaya menegakkan al-Quran dalam masa pemerintahannya diantara 1999 hingga 2004, dengan menabalkan Islam.

Katanya, melalui majoriti dua pertiga, PAS telah mewajibkan didalam perlembagaan undang-undang (tubuh) negeri Terengganu; al-Quran, Hadis, Ijma’ dan Qias sebagai undang-undang tertinggi.

”Di Terengganu kita meluluskan undang-undang Islam, undang-undang Terengganu di gazetkan, Tuanku (Sultan) kita sign (tandatangan) dan digazetkan (sebagai) undang-undang, barangkali ramai orang yang tidak sedar,”jelasnya.

Katanya, oleh kerana kerajaan PAS Terengganu telah meletakkan asas Islam yang kuat, satu operasi luar biasa telah dibuat untuk menumbangkan PAS Terengganu.

Pada pilihanraya umum 2004, katanya, ada perkara yang tidak kena berlaku, dimana jumlah pengundi di Terengganu melebihi separuh jumlah keseluruhan rakyat Terengganu dan peratus keluar mengundi adalah sangat luar biasa.

”walaupun peratus undi rakyat Terengganu turun 2%, kita kalah (di Terengganu), di Kelantan (undi) kita turun 5 – 6% (tetapi) kita boleh bertahan,

”(jumlah) pengundi melebihi 50% (rakyat Terengganu), pengundi seramai 520,000 dan (jumlah) rakyat Terengganu 1 juta,

”dan peratus (keluar) mengundi di negeri lain antara 70 hingga 80%, pengundi (keluar mengundi) di negeri Terengganu 85 % ke atas, ada yang 89% dan ada yang 90% lebih, mengatasi (jumlah keluar mengundi) di negara-negara maju,”terangnya.

Katanya kejayaan tersebut meletakkan ’satu batu penanda’ yang sangat kuat, walaupun terpaksa PAS Terengganu terpaksa ’menerima padah’ didunia.

Justeru, katanya, perjuangan menghadapi cabaran masa depan adalah lebih besar, tanggungjawab yang perlu dipikul bukan hanya oleh pemimpin PAS, namun kepada semua orang Islam.

No comments:

Anda mungkin juga meminati:

Blog Widget by LinkWithin
EnglishFrenchGermanSpainPortugueseRussianDutchItalianChinese SimplifiedArabicKoreanJapanese