28 August 2009

Rakyat jangan jadi binatang jalang yang boleh dibeli - Mohamad Sabu

Pilihan raya di Malaysia telah diasaskan oleh pemerintahan British sejak 1955. Segala keburukan dilakukan di bumi Malaya, tetapi satu perkara yang boleh dipuji adalah sistem demokrasi dalam perjalanan pilihan raya. Walaupun berada dalam keadaan darurat dari 1948 sehingga 1961, cara pengendalian pilihan raya sebelum dan selepas merdeka waktu itu lebih adil daripada sekarang.

Perbelanjaan dalam pilihan raya hanyalah wang deposit, poster calon, pembesar suara, wang untuk minyak kenderaan. Parti-parti politik bebas berkempen mengikut komitmen dan keupayaan ahli serta penyokong mereka.

Kita mula memasuki alam 'jakun demokrasi' (jakun di sini bukan merujuk sesuatu kaum) selapas peristiwa 13 Mei. Rapat-rapat umum diharamkan, hanya dibolehkan berceramah di dalam rumah dengan menggunakn pembesar suara mudah alih.

Akta Polis digunakan sepenuhnya untuk mengizinkan himpunan atau tidak. Parti politik yang menguasai kejaan tidak perlu untuk mmbuat rapat umum atau ceramah kerana mereka menggunakan media milik kerajaan untuk menerapkn perjuangan parti mereka dan membelasah parti lawan yang tidak memegang kuasa.

Media baru alam siber melalui internet memberikan saluran alternafif buat masyarakat bandar yang berada di kelas pertengahan dan atasan, elain dari sumber parti pemerintah. Tetapi secara umum maklumat internet masih jauh bagi masyarakat luar bandar. Media di Malaysia masih dikuasai oleh BN yang begitu rakus menyalahgunakan kuasa.

Trend baru dalam pilihan raya di Malaysia menuju ke arah yang lebih tidak demokratik. Pengumuman projek pembangunan dalam masa kempen pilihan raya kecil atau umum sudah menjadi lumrah. Buat parti yang tidak memerintah, projek apa yang hendak diumumkan?

Dan SPR menjadi penonton kepad pencabulan demokrasi. Keadaan SPR seperti kucing plastik memerhati ikan yang hidup d depan mata.

Habuan kepad rakyat (pengundi) dicurah semasa kempen pilihan raya. Pembangunan segera sudah pasti berjalan. kawasan pilihan raya menjadi sesak akibat pelaksanaan pembangunan segera itu. Lawatan rumah ke rumah bukan tujuan untuk berkempen memenangkan calon sebaliknya digunakan untuk memberi hamper, wang ringit dan ugutan kepad pengundi.

Perbelanjaan dalam pilihan raya naik mendadak dari satu pilihan raya ke satu pilihan raya.

Parti-parti atau pemimpin politik yang menguasai kerajaan negeri atau pusat, terpaksa berhempas pulas mencari wang untuk digunakan dalam pilihan raya. Hutan balak, tanah, lesen bangunan atau projek yang diluluskan; dan para peniaga diminta untuk memberi wang di bawah meja.

Akibat perubahan cara pilihan raya d Malaysia maka berlakulah amalan rasuah yang meningkat dari hari ke hari. Dalam sesuatu pilihan raya kecil, jutaan ringgit dibelanjakan pihak parti pemerintah. Puak pembangkang pula terpaksa membalas 'politik wang' parti pemerintah. Mereka juga terpaksa mengumpul derma secara terbuka atau sulit bagi hadapi serangan 'Qarun BN'.

Demokrasi menjadi semakin pincang. Wang rasuah, projek segera, janji manis menukar maruah manusia dan mnjadikan mereka lebih hina dari binatang.

Soal rasuah, dasar dalam negeri, dasar luar negara, dasar kesihatan, hak dan dasar kepad orang tua, golongan pesara, dasar ketenteraan dan kepolisian langsung tidak mnjadi tajuk dalam pilihan raya.

Sepatutnya selepas 50 tahun merdeka, parti-parti politik berdebat di depan rakyat tentang dasar mereka bila menang pilihan raya dan menjadi kerajaan.

Apabila hamper dan duit menjadi dasar dalam pilihan raya, perasuah tidak segan silu untuk menjadi calon, banyaknya wang yang dicuraha kepad pengundi menjadi angka tunjuk jumlah undi yang akan diperolehi.

Politik wang (rasuah) dalam Umno sudah menjalar kepada rakyat; ada duit, ada hamper baru, maka mereka sudi mengundi mana-mana calon yang memberi.

Rakyat perlu membuat revolusi kedua selepas 50 tahun merdeka. Walaupun sukar, namun memulihkan demokrasi mesti menjadi agenda rakyat sekarang dan akan datang.
Rakyat jangan sampai izinkan diri mereka menjadi barua kepada penguasa politik yang rasuah.

Rakyat bukan binatang jalang yang boleh dijual beli. Reformasi sosial, politik, demokrasi mesti digerakkan terus untuk mengelak 'Qarunisma' menguasai Malaysia kini dan akan datang. Memang sukar untuk hadapi Qarun, tapi kalau rakyat terus berusaha, bukan setakat Qarun bahkan Firaunisma pun turut kecundang.

No comments:

Anda mungkin juga meminati:

Blog Widget by LinkWithin
EnglishFrenchGermanSpainPortugueseRussianDutchItalianChinese SimplifiedArabicKoreanJapanese