29 July 2009

Live: Inkues Kematian Teoh Beng Hock.



12.02 pm : Peguam Gobin Singh Deo akan mengadakan sidang media

11.58 pagi Majistret Azmil menangguhkan Inkues kepada 5 Ogos dan akan menentukan samada kenyataan saksi akan dibenarkan diserahkan kepada peguambela sebeum saksi-saksi tersebut dipanggil untuk testimoni.

11.56 pagi Tan menambah pakar chemist telah menguji 102 orang untuk DNA.

11.55 pagi Tan memberitahu inquest bahawa laporan DNA report menunjukkan DNA seorang lelaki lain ditemui dipakaian mendiang Teoh

11.45 pagi Inkues disambung semula

11.25 pagi Saksi dalam inkues Teoh berada di luar sementara menunggu prosiding bermula.

11.05 pagi : Gobind Singh Deo merujuk keputusan Mahkamah Tiggi Kuala Lumpur yang membenarkan Datuk Seri Anwar Ibrahim dibekalkan dengan semua dokumen termasuk rakaman percakapan saksi mengikut seksyen 122 Kanun Acara Jenayah. Bagaimanapun, Tan Hock Chuan berhujah rakaman itu tidak boleh dibekalkan kerana Mahkamah Tinggi sama sudah membenarkan pemohonan pedakwa untuk penangguhan pelaksanaan keputusan itu sementara rayuan didengar dan diputuskan Mahkamah rayuan.

10.50 pagi : Tan tidak pasti mengapa beliau diminta mengetuai kumpulan Peguam Negara dua hari lepas. "Saya tidak tahu sebab apa," katanya, dan ia adalah bidangkuasa Peguam Negara dan sah di sisi undang-undang.

10.33 pagi : Pihak Pendakwaraya menyatakan tiada masalah untuk berkongsikan dokumen dengan peguambela tetapi diberitahu tidak membenarkan kenyataan-kenyataan saksi diserahkan.

10.25 pagi : Mahkamah ditangguhkan 30 minit untuk membolehkan majistret menyemak hal penangguhan inkues.

10.20 pagi : Gobind persoalkan tentang kegopohan untuk inkues, menyatakan ia tidak memberikan keadilan untuk mendiang Teoh, Gobind meminta penangguhan selama 10 hari.

10.15 pagi : Peguam Malik menyatakan Selangor akan melantik pakar-pakar untuk mengkaji laporan yang diberikan oleh polis.

10.10 pagi : Pendakwa membantah. Katanya inkues penting. Inkues hanyalah proses inkuiri bukan satu perbicaraan, tak jadi kemestian untuk berkongsi dokumen yang dikehendaki oleh peguambela, dan beliau meminta pendengaran dimulakan.

10.00 pagi : Gobind meminta penangguhan inkues kerana siasatan polis baru berakhir dan laporannya mungkin belum siap. Juga Gobind meminta lapran mengenai bedah siasat, forensik dan & DNA. Peguam Malik & dan Ketua Majlis Peguam, Hisyam menyokong permohonan Gobind untuk menangguhkan pendengaran mahkamah koroner.

9.55 pagi : Jika PM bersetuju, Inkues ini menjadi sudah tidak perlu," kata Gobind.

9.52 pagi : Gobind menyatakan inkues mesti sebahagian Suruhanjaya Diraja, beliau mahu mahkamah tangguhkan prosiding sehingga mesyuarat kabinet hari ini membincangkan isu tersebut.

9.50 pagi : Gobind menyatakan ahli keluarga dan lai-lain hadir inkues dengan protes.

9.40 pagi : Mahkamah benarkan ketiga-tiga pihak di dalam inkues sekalipun bantahan pendakwa terhadap penglibatan Majlis Peguam.

9.30 pagi : Gobind memohon untuk mengambil bahagian di dalam inkues bagipihak keluarga si mati, kerajaan Selangor dan Majlis Peguam.

9.25 pagi : Inkues Teoh bermula.

9.24 pagi : Teoh inquest starts over his mysterious death at MACC office.

9.24 pagi : Peguam Jenayah Tan Hock Chuan mengetuai Pendakwa Raya di dalam inkues Teoh.

9.22 pagi : Majikan Teoh, Ean Yong Hian Wah muncul di mahkamah. Galeri awam telah 3/4 penuh, separuhnya diboloti oleh pemberita.

9.21 pagi : Majlis Peguam menghantar sepasukan 12 orang untuk menjadi pemerhati diketuai Hisyam Teh Toh Teck.

9.20 pagi : Manoharan juga salah seorang dari 77 saksi. Exco Selangor Dr Xavier Jeyakumar, dan Peguam bagipihak Kerajaan Selangor Malik Imtiaz Sarwar turut kelihatan

9.15 pagi: Prosiding inkues bermula

8.50 pagi: Peguam Gobind Singh Deo, M. Manoharan dan Sankaran Nair serta Penasihat DAP Lim Kit Siang tiba di mahkamah.

8.30 pagi: Kira-kira 50 wartawan dibenarkan memasuki Mahkamah Majistret 5 untuk mengikuti inkues.

8 pagi: Keluarga Teoh tiba di mahkamah, terdiri daripada bapa, abang, adik perempuan dan tunangnya.

Prosiding inkues Teoh Beng Hock, setiausaha politik seorang ahli exco kerajaan Selangor bermula pagi ini di Mahkamah Majistret di sini.

Teoh, 30, ditemui mati terjatuh dari bangunan Plaza Masalam yang menempatkan pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Selangor di sini, 16 Julai lalu selepas dia dipanggil memberi keterangan dalam siasatan penyalahgunaan wang kerajaan Selangor.

Kes yang dijangka mengambil masa 15 hari ini didengar oleh Koroner Azmil Muntapha Abas.

Seramai 77 saksi akan dipanggil memberi keterangan termasuk 28 pegawai SPRM, ahli kimia dan patologi serta beberapa teman rapat Teoh.

Keluarga Teoh akan diwakili peguam Gobind Singh Deo dan Karpal Singh.

No comments:

Anda mungkin juga meminati:

Blog Widget by LinkWithin
EnglishFrenchGermanSpainPortugueseRussianDutchItalianChinese SimplifiedArabicKoreanJapanese