16 May 2009

Zambry Muka Tak Malu - Khalid Samad



http://www.buletinonline.net/images/stories/berita5/DUNPerakhampirbubar.jpgKUALA NERUS – Menteri Besar (MB) ‘haram’ Barisan Nasional (BN) Perak, Dato’ Seri Zambry Abdul Kadir sepatutnya merasa malu kerana masih berlagak sebagai MB sedangkan mahkamah telah memutuskan beliau bukanlah Menteri Besar yang sah.

“Orang yang tahu malu, dia akan berasa tersangat malu kerana dia telah menjawat jawatan Menteri Besar sejak bulan Februari sudah tiga bulan sedangkan dia tidak ada hak untuk menjawat jawatan itu, sepatutnya dia rasa malu,”kata Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Ir. Haji Khalid Samad ketika menyampaikan ucapan dalam majlis penerangan di Kampung Kubang Jela disini semalam.

Beliau berkata, sebaliknya Zambry telah pergi ke Mahkamah Rayuan dan mendapatkan perintah menangguhkan perlaksanaan keputusan yang dibuat oleh Mahkamah Tinggi.

“Maknanya keputusan Mahkamah Tinggi diterima (oleh Zambry) tetapi beliau minta tangguh perlaksanaan, itu sahaja,

“keputusan yang menyatakan Dato’ Seri Nizar tidak ditolak dan tidak diterbalikkan, tidak ditukar,”tergasnya.

Katanya, Zambry kemudian pergi semula ke bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak dan ‘berlagak’ sebagai MB Perak sedangkan mahkamah telah memutuskan beliau bukan Menteri Besar.

Katanya Zambry menyuruh orang lain supaya menghormati keputusan mahkamah, namun beliau sendiri yang tidak menghormati keputusan mahkamah yang sah menyatakan beliau seorang Menteri Besar.

Khalid yang juga Ahli Parlimen Shah Alam berkata, beliau telah dihubungi oleh Pengarah Pilihanraya PAS Negeri Perak yang menyatakan pilihanraya baru bagi seluruh negeri Perak sudah hampir pasti.

Katanya beliau diminta untuk bersiap sedia untuk pilihanraya seluruh negeri Perak kerana menurutnya BN tidak ada pilihan lain akhirnya akan bersetuju akan membubarkan DUN Perak.

Dalam perkembangan yang sama, dua hari lalu, gabungan 50 pertubuhan bukan kerajaan (NGO) di negeri Perak telah membuat rayuan terbuka kepada Sultan Azlan Shah, Sultan Perak, supaya membubarkan DUN Perak.

NGO tersebut merayu supaya baginda menggunakan kuasa perlembagaan baginda untuk membubarkan DUN bagi mendapatkan mandat baru dari rakyat untuk menentukan kerajaan negeri pilihan mereka.

Menurut Malaysiakini, gabungan NGO tersebut dalam rayuannya menegaskan mereka tidak menyokong samada BN ataupun Pakatan Rakyat, tetapi menyatakan perakara yang lebih penting ialah kebajikan rakyat Perak.

Gabungan NGO tersebut menyatakan tujuan meraka adalah berusaha untuk menyuburkan semula demokrasi sebenar di negeri Perak Darul Ridzuan.

3 comments:

Anonymous said...

habih , hang tu muka malu la ye . kona sana kona sini , tak dak prinsip -negara islam konon .depan org islam negara islam ,depan bukan islam , negara islam bukan matlamat . jgn maluksn pas la jadi wakil DAP la .

hang tegar said...

pas yg patut merasa malu kerana takut dengan DAP

aZRoy said...

dah tu kalau semua2 tu korang kata takmo perjuang islam, kita nak buat apa?

tinggal la tanggungjawab tu kat kita sdiri. tak boleh nak diperjuangkan dengan tindakan, mari kita sama2 berdoa ke arah negara islam.

Anda mungkin juga meminati:

Blog Widget by LinkWithin
EnglishFrenchGermanSpainPortugueseRussianDutchItalianChinese SimplifiedArabicKoreanJapanese