28 May 2009

Kerajaan UMNO BN Akan Disaman GAPENA Jika Teruskan PPSMI



Gabungan Penulis Nasional (Gapena) mengadakan perbincangan dengan peguamnya petang ini mengenai tindakan undang-undang terhadap kerajaan berhubung pelaksanaan dasar pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI), yang didakwanya melanggar Perlembagaan Persekutuan.

Setiausaha duanya, Prof Madya Dr Hashim Ismail berkata, ini adalah kali pertama pihaknya bertemu peguam selepas gabungan 24 persatuan penulis itu bertegas dengan keputusannya untuk menyaman kerajaan berhubung isu tersebut.

Ia ekoran kegagalan Kementerian Pelajaran untuk membuat keputusan berhubung pelaksanaan PPSMI selepas tamat tarikh akhir yang diberikan oleh Gapena untuk kementerian berkenaan berbuat demikian, iaitu pada 31 Disember lalu.

2 comments:

Anonymous said...

apalah gapena dan NGO lain2 ni, nak hapuskan PPSMI, sedarlah sikit, bahasa inggeris penting untuk ilmu teknologi, tak banyak dalam bahasa melayu, yalah kalu nak memertabatkan BM pun bukan itu caranya, banyak lagi caranya, bandingkanlah masa dulu2 ada aliran melay dan aliran inggreris di sekolah, perbandingan menunjukan pelajar aliran bahasa inggeris, mencapai peratusan yang tinggi setiap peperisaan nasinal, tetapi sekarang atas kebodohan dan ketidakcerdikan gapena dan sekutunya, nak memansuhkan PPSMI, kalau tak bodoh , mungkin bangang kok, subjek lain kan dah guna bahasa melayu, biarlah anak bangsa kita tahu dan mahir lagi BI dengan pembelajaran Matematik dan sain dalam BI, disamping matapelajaran BI formal. saya sendiri melihat peningkatan pelajaran anak saya sekarang berbanding anak yang terdahulu tanpa PPSMI. jadi renung2lah sikit, jangan nak tunjuk baik sedangkan anak sendiri rela perabiskan duit untuk tusen BI.

NGINAP SRENGENGE said...

aliran inggeris dulu terdiri dari pelajar2 terpilih.Contoh special malay class.Budak2 terpilih dan cerdik ajar bahasa 'jakun' pun depa boleh.

yang kurang cerdas ni memadai dengan bahasa ibunda.

apa pun minta gapena saman.tapi semua hak depa ,mahkamah pun hak depa.

terakhir nampak kemeluatan orang melayu kat umno,orang cina kat mca dan india kat mic bertambah.Siapkan kubur sebelum ajal.

Anda mungkin juga meminati:

Blog Widget by LinkWithin