16 May 2009

Anifah Berkokok Di Washington Tapi Kelu Di Parlimen

anifah aman and hillary clintonAnifah Aman adalah antara pemimpin UMNO Sabah yang lantang mengecam kerajaan Barisan Nasional Pusat di bawah Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi kerana kononnya mengabaikan negerinya.

Tetapi apabila Pak Lah berundur dan Najib menjadi Perdana Menteri serta mengangkat Anifah menjadi Menteri Luar, segala ketidakpuasan hati Anifah itu lenyap begitu sahaja.

Betapa mudah untuk mengubati rasa tidak puas hati seorang ahli politik. Dalam kes Anifah, jawatan menteri kabinet adalah penawar paling mujarab untuk melupakan keperitan rakyat di bumi kelahirannya.

Justeru, amat sukar untuk menerima kredibiliti Anifah berhubung dakwaan kononnya beliau dipancing oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim dan ditawar menjadi Timbalan Perdana Menteri, jika Pakatan Rakyat membentuk kerajaan pusat.

Anifah memilih untuk membuat “pendedahan” itu di Washington Amerika Syarikat, pada sidang media bersama dengan Setiausaha Negara Hillary Clinton.

Kunjungan antara dua pihak yang baru memegang jawatan masing-masing adalah lumrah dalam dunia diplomasi, tetapi Anifah menggunakan pentas itu bagi membuat tuduhan melulu terhadap Anwar.

Mungkin ia strategji bijak kerana Anifah tidak mungkin mendapat pentas sebegitu lagi untuk menyelar Anwar.

Persoalan yang perlu diaju kepada Anifah ialah mengapa beliau tidak membuat pendedahan itu di sidang Parlimen yang lalu.

Pada sidang itu, Anifah dan semua Ahli Parlimen Barisan Nasional dicabar oleh Anwar untuk mengaku jika mereka disogok wang ringgit dan jawatan untuk menyertai Pakatan Rakyat.

Tidak ada seorang pun yang bangun menyahut cabaran itu, termasuk Anifah Aman.

Anwar mengajukan cabaran itu ketika membahaskan krisis perlembagaan Perak yang baru tercetus ketika itu akibat rampasan kuasa oleh Barisan Nasional.

Apa yang tidak diberitahu oleh Anifah pada sidang media bersama Clinton ialah Najib dan bukan Anwar, yang menawarkan gula-gula politik kepada tiga ADUN Pakatan Rakyat Perak untuk lompat keluar dan menyokong BN.

Sebagaimana yang Anifah maklum, dua daripada ADUN itu menghadapi tuduhan rasuah dan menjadi sasaran mudah untuk diajak lompat parti.

Mungkin Anifah membuat tuduhan melulu terhadap Anwar kerana tersentak dengan pertanyaan media asing kepada Clinton mengenai layanan Malaysia terhadap Anwar.

Apapun tuduhan liarnya itu bukan sahaja tidak kena tempat tetapi menyerlahkan sifat Anifah sebagai seorang opportunis politik. TVA

No comments:

Anda mungkin juga meminati:

Blog Widget by LinkWithin
EnglishFrenchGermanSpainPortugueseRussianDutchItalianChinese SimplifiedArabicKoreanJapanese