01 March 2009

Polis Mengganas Di IPD...

MP Kapar antara 17 ditahan

Ahli Parlimen Kapar, S. Manikavasagam dari PKR antara 17 yang ditahan ketika menyertai orang ramai membuat aduan berhubung kemudahan perubatan yang dinafikan kepada tahanan ISA, P. Uthayakumar.



Polis Bertindak Double Standard - Gobind

Polis disifatkan telah mengamalkan "double standard" sewaktu bertindak untuk menyuraikan sekumpulan individu, yang berhimpun di pekarangan Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Brickfields yang datang untuk membuat laporan secara beramai-ramai berhubung layanan tidak adil kepada salah seorang tahanan ISA, P. Uthayakumar.

Menurut Ahli Parlimen Puchong, Gobind Singh Deo, polis menahan 17 orang termasuk Ahli Parlimen Kapar, Manikavasagam. Gobind Singh telah bertindak sebagai peguam kepada mereka yang ditahan.

Gobind mempersoalkan tindakan polis yang didakwanya mengamalkan sikap "double standard" di dalam melakukan kerja mereka dimana mengapa tindakan dilakukan hanya kepada golongan bukan-UMNO sedang ahli-ahli UMNO yang berhimpun tidak lansung disentuh dan diambil tindakan. Gobind merujuk kepada tindakan pemuda UMNO yang berkelakuan samseng beberapa hari lalu di parlimen serta tindakan ahli-ahli UMNO yang berhimpun dan membuat laporan polis beramai-ramai sebelum ini.

Antara ditahan termasuk seorang wanita yang dihantar ke hospital kerana dilaporkan telah jatuh pengsan. Bagaimanapun polis enggan mengulas lanjut mengenainya.

Pihak polis membenarkan kira-kira 50 orang yang terdiri daripada lima anggota keluarga Uthayakumar dan 45 wakil iaitu lima orang bagi setiap negeri termasuk ahli-ahli Parlimen memasuki IPD untuk membuat laporan masing-masing.

Bagaimanapun mereka yang menunggu di luar IPD pula diminta meninggalkan pekarangan premis tersebut.

Ramai yang mematuhi arahan tersebut tetapi kira-kira 30 orang enggan berbuat demikian.

Anggota Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU) yang diletakkan dalam keadaan berjaga-jaga mula melepaskan air ke arah kumpulan tersebut sedangkan ianya tidak perlu dilakukan kerana bilangan itu tidak ramai sedangkan anggota unit FRU lebih ramai masa itu.

Kumpulan itu berhimpun semula buat kali ketiga lalu berhadapan dengan tindakan FRU, tetapi akhirnya meninggalkan kawasan IPD.

Sehubungan itu, polis menetapkan ruang lingkup kawasan larangan demi keselamatan.

Semalam, Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Wira Mohammad Sabtu Osman berkata, rancangan 500 individu untuk membuat laporan secara beramai-ramai di Ibu Pejabat Polis Daerah Brickfields hari ini dianggap sebagai perhimpunan haram dan menasihatkan orang ramai agar tidak menyertainya.

Kata beliau, polis tidak akan berkompromi dengan mana-mana pihak yang menganjurkan dan melibatkan diri di dalam perhimpunan tanpa permit yang jelas boleh menggugat ketenteraman awam, tegas beliau.

Sekumpulan 500 individu yang merupakan penyokong tahanan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) P.Uthayakumar merancang untuk membuat laporan polis beramai-ramai di IPD Brickfields esok kerana mendakwa pihak berkuasa mengabaikan kesihatan Uthayakumar yang berada dalam tahanan.

Beliau berkata tindakan membuat laporan polis beramai-ramai dilihat sebagai satu cara untuk mempersendakan tugas pihak polis kerana menurutnya walaupun hanya satu sahaja laporan dibuat, ia tetap akan disiasat seadil-adilnya.

Katanya, polis tidak pernah menghalang mana-mana individu untuk membuat laporan polis tetapi bukan secara beramai-ramai.

Namun orangramai mempertikaikan kenyataan polis berkenaan kerana banyak aduan-aduan yang dilakukan oleh mereka yang bukan dari kalangan UMNO lansung tidak disiasat dan diambil tindakan sedangkan jika UMNO melaporkan polis begitu cekap dan akan bertindak seperti lipas kudung.

Dalam pada itu, Ketua Umum Pakatan Rakyat, Datuk Seri Anwar Ibrahim melahirkan rasa kesal dengan tindakan polis menahan Ahli Parlimen Kapar.

"Beliau hanya datang untuk membuat laporan kerana merasakan berlaku ketidakadilan kepada rakan di Kamunting dan ditahan kerana menyebabkan kesesakan di kawasan itu (Brickfields).

"Mereka (polis) boleh jaga lalu lintas... pada hal sebelum ini, saya pernah melihat perhimpunan Umno di Pulau Pinang, polis menjaga kesesakan lalu lintas dan tiada yang ditahan," katanya. Greenboc (sini)

No comments:

Anda mungkin juga meminati:

Blog Widget by LinkWithin
EnglishFrenchGermanSpainPortugueseRussianDutchItalianChinese SimplifiedArabicKoreanJapanese