03 November 2008

PLKN harus dikaji semula - Malaysiakini

PLKN harus dikaji semula - Shamsul Iskandar

KUALA LUMPUR - Pendekatan Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) patut dikaji semula secara holistik bagi menghasilkan keberkesanan dalam program tersebut.

Menurut Ketua Angkatan Muda KeADILan, Shamsul Iskandar Mohd Akin Jabatan Latihan Khidmat Negara harus bergerak pantas dalam mencari satu resolusi setelah empat tahun usia program dilancarkan.

“Kerajaan kena kaji semula secara menyeluruh dan modul, kurikulum kursus harus di beri penekanan agar lebih berkesan. Bukan sekadar latihan fizikal, kawat, meredah rintangan dan seumpama yang dilihat begitu ’stereo-type’. Pembangunan Insan Harus diberi penekanan,” katanya.

Tambahnya, PLKN sepatutnya tidak dijadikan alat politik Kerajaan Barisan Nasional, dan program itu menurut beliau perlu menunjukkan kesungguhan untuk membina sahsiah remaja.

“Berjuta-juta ringgit wang rakyat telah dibelanjakan untuk tujuan penubuhan PLKN, namun keberkesanannya belum dapat kita lihat menghasilkan sesuatu yang benar-benar boleh dibanggakan,” katanya lagi.

Menurutnya, beliau berasa kecewa dengan peristiwa-peristiwa remaja-remaja wanita yang dicabul kehurmatan, dirogol, ada yang mati dalam keadaan yang boleh dipersoalkan tapi seperti biasa dinafikan. Menurutnya perihal sebegini sungguh mendukacitakan.

“Kepada peserta yang beragama Islam, amal-ibadah perlu di beri keutamaan dan dititikberatkan. Kena ada satu rumusan agar ‘Pembanguan Insan’ itu, harus didahulukan. Kalau mengikut model dari negara jiran, Singapura, hanya peserta lelaki dibenarkan ikut latihan,” katanya lagi ketika dihubungi Suara Keadilan Online pagi ini. - SK

No comments:

Anda mungkin juga meminati:

Blog Widget by LinkWithin
EnglishFrenchGermanSpainPortugueseRussianDutchItalianChinese SimplifiedArabicKoreanJapanese