23 November 2008

Pelan Peralihan Kuasa Ciptaan UMNO - Malaysiakini



Bermacam-macam isu disensasikan sepanjang bulan ini. Diantara yang paling hangat ialah isu perebutan jawatan dalam UMNO. Sebelum isu pelan peralihan kuasa jawatan Ketua Wanita menjadi hangat, isu pelan peralihan kuasa Presiden UMNO tidak kurang hangatnya sehingga menutup isu-isu lain yang tidak kurang pentingnya iaitu kenaikan harga barang.

Pelan asal peralihan kuasa Presiden UMNO ialah tahun 2010. Tetapi diatas desakan beberapa pemimpin yang bersandarkan ke atas akar umbi konon, maka dianjakkan Perhimpunan ke Mac 2009 kerana hendak meng-awalkan pelan penyerahan kuasa.

Saya merasakan pelan peralihan kuasa ini adalah ciptaan sendiri. Tidak termaktub pun di dalam perlembagaan UMNO.

Rakyat mengikuti perkembangan ini kerana buat masa ini, UMNO menjadi tunjang kepada BN. Sebarang pertukaran kepimpinan mencorakkan senario politik negara. Walaupun dasarnya tetap sama yang hanya berkisar, berligar dan berselindung di sebalik 'tabir kebal' UMNO iaitu "BN mesti mengekalkan 2/3 majoriti di Parlimen yang dah pun ditembusi, "mengekalkan ketuanan melayu bila langkah silatnya dah sumbang" dan "perpaduan melayu bila 'gelanggang silatnya' dah 'tinggi rendah' dimana 5 negeri dah 'tumbang', namun gaya lenggang lengguk pimpinan yang baru mungkin ada kelainan.

Perbezaan pelan peralihan kuasa Presiden dan Ketua Wanita UMNO ciptaan sendiri ini, tidaklah ghairah sangat. Presiden sekarang akur dengan kehendak beberapa pihak yang berkepentingan. DS Najib berjaya di'nobatkan' sebagai Presiden setelah lawan beliau Tg.Razaliegh tidak cukup kuota pencalonan.

TS Rafidah mengistiharkan pelan peralihan kuasa ciptaannya sebagai 'null and void' setelah Shahrizat bertegas mahu 'melawan'nya kerana dia (Shahrizat) tidak percaya lagi pelan tersebut kerana didakwanya beliau dipaksa menerima pelan tersebut daripada Rafidah.

Begitulah pergolakkan dalam UMNO. Sekarang 'precedent' dah ada, dimasa akan datang akan kita saksikan beberapa pelan peralihan kuasa akan wujud.

Rakyat tertunggu-tunggu perubahan-perubahan yang akan berlaku. Perdana Menteri yang baru pada Mac 2009 akan datang ni diharapkan jangan lupa bahawa beliau akan menjadi Perdana Menteri untuk semua rakyat Malaysia, bukan untuk melayu UMNO sahaja.

Ingat, menjadi imam yakni pemimpin adalah satu amanah yang berat. Anda akan dipersoal di akhirat nanti. - al-brangi

Pautan berkaitan, mStar :
Tiada peralihan kuasa Jun 2009
Shahrizat: 'Saya dipaksa terima pelan peralihan Wanita'
Rafidah: Wanita Umno transition plan is off - thestaronline.tv

No comments:

Anda mungkin juga meminati:

Blog Widget by LinkWithin
EnglishFrenchGermanSpainPortugueseRussianDutchItalianChinese SimplifiedArabicKoreanJapanese