01 February 2010

PAS defends Ku Li


> malaysiakini
PAS defends Ku Li on oil royalty - malaysianmirror
Ku Li is consistent - edgetv1

Royalti minyak: Ku Li sentiasa konsisten, kata Setiausaha Agung PAS

Bekas Pengerusi Petronas, Tengku Razaleigh Hamzah sentiasa konsisten dalam isu royalti minyak Petronas, kata Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali dalam sidang medianya hari ini.

Ini berdasarkan pengalaman beliau sebagai Exco kerajaan negeri Terengganu yang turut memperjuangkan royalti minyak untuk Terengganu sebelum ini, katanya.

Sehubungan itu, beliau menggesa pemimpin Umno menghentikan tohmahan kepada Ahli Parlimen Gua Musang Tengku Razaleigh Hamzah (Ku Li) kerana menyokong pendirian Kelantan mendesak royalti minyak dari kerajaan pusat.

"Saya bertanggungjawab meletak fakta yang tepat (supaya) dan tak timbul Tengku Razaleigh tidak konsistan atau tidak," jelasnya.

"Saya nak nasihat kerajaan (Persekutuan) berhentilah mengkritik Tengku Razaleigh, hormatilah fakta (perjanjian persefahaman antara kerajaan negeri dan Petronas)."

Menurut beliau, Tengku Razaleigh sebenarnya konsistan memperjuangkan hak rakyat sejak PAS mewakili kerajaan Terengganu memfailkan tuntutan minyak ke atas mahkamah di mahkamah pada 2001 lagi.

"Sewaktu kita (PAS) buat tuntutan minyak di Terengganu di mahkamah, Tengku Razaleigh sangup menyatakan kesediaan untuk menjadi saksi bagi pihak kerajaan negeri ke atas Pusat dan Petronas," jelasnya.

"Sewaktu itu, tak timbul lagi kes Tengku Razaleigh tidak konsisten atau konsisten seperti yang Umno BN tohmah sekarang."

Jelasnya lagi, kerajaan Persekutuan telah membuat rayuan di mahkamah supaya menghalang Tengku Razaleigh dari menjadi saksi dalam perbicaraan tersebut.

"Macam mana kerajaan (Persekutuan) sanggup menerima saksi seperti Tengku Razaleigh, sedangkan beliau sendiri antara yang menandatangani perjanjian persefahaman antara kerajaan Terengganu dan Petronas."

Tambahnya lagi, Tengku Razaleigh sendiri sanggup duduk sepentas dengan beliau bersama-sama Pakar Perlembagaan Profesor Dr. Abdul Aziz Bari (UiAM) dan bekas Ketua Hakim Negara Tun Salleh Abbas enam tahun yang lalu.

Jangan ke mahkamah

Beliau turut menasihatkan kerajaan negeri Kelantan supaya tidak memfailkan saman, sebagaimana yang dilakukan oleh PAS sewaktu memerintah kerajaan negeri Terengganu.

"Apabila kita memfailkan saman, kita tidak lagi bebas mempersoal tuntutan hak (royalti minyak) itu dan hanya perlu menunggu perbicaraan seperti yang berlaku di Terengganu," jelasnya.

Ditanya tentang pendirian kerajaan Kelantan sekiranya kerajaan Pusat bersedia memberikan wang royalti melalui Tengku Razaleigh sendiri, Mustafa menegaskan bahawa kerajaan pimpinan Menteri Besar Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat itu konsisten hanya menerima royalti minyak sahaja.

"Kalau wang ehsan, kerajaan persekutuan boleh beri atau tidak, boleh beri sedikit atau yang sepatutnya...saya fikir kerajaan (pimpinan) Tok Guru konsisten menuntut royalti minyak."

"Tengku Razaleigh pernah tawar menjadi saksi dalam kes tuntutan royalti minyak (oleh) Kerajaan Terengganu sebelum ini, saya tak fikir kerajaan Pusat akan membenarkan Tengku Razaleigh menguruskan royalti minyak rakyat Kelantan."

Khamis lalu, Tengku Razaleigh mencadangkan kerajaan Kelantan menilai semula kedudukannya dalam kerajaan Persekutuan kerana rakyat Kelantan dinafikan hak menikmati royalti minyak sejak beberapa tahun lalu.

Disebabkan pidato tersebut, beberapa pemimpin Umno sanggup menuduh Tengku Razaleigh 'tidak konsisten' memperjuangkan kepentingan kepentingan parti Umno. Hrkh

No comments:

Anda mungkin juga meminati:

Blog Widget by LinkWithin
EnglishFrenchGermanSpainPortugueseRussianDutchItalianChinese SimplifiedArabicKoreanJapanese