30 November 2009

PAKATAN mahu kerajaan dipertanggungjawabkan


Bagaimanapun keputusan Kabinet untuk merombak Biro Tata Negara, BTN gagal untul menyejukkan hati pemimpin veteran DAP, Lim Kit Siang, yang mahu menteri-menteri berwajib dipertanggungjawabkan atas salah laku semalam ini.

Kit Siang berkata individu-individu yang menggerakkan BTN meracun seluruh generasi pemimpin-pemimpin Melayu, penjawat awam dan penuntut universiti.

" Walaupun saya mengalu-alukan pengumuman rombakan BTN oleh Nazri, muncul begitu ramai pemimpin tertinggi UMNO Menteri dan pemimpin-pemimpin, termasuk Timbalan Perdana menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishamuddin Hussien, Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Jalil, Menteri Pertanian dan Asas Tani, Noh Omar dan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Ahmad Maslan, mahu meneruskan program BTN nampaknya tidak sedar keputusan kabinet ini” ujarnya.

Pakatan Rakyat berkata sukar untuk mempercayai keikhlasan keputusan ini selepas pemimpin-pemimpin kanan Umno termasuk Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Dalam Negeri menafikan kritikan rakyat dan mempertahankan BTN.

“ Saya pun tidak berapa jelas tentang hal ini mengapa kerajaan Barisan Nasional ini tidak tentu arah. Ada menteri yang kata BTN ini perlu dimartabatkan, ada yang kata BTN ini telah memperkuatkan 1 Malaysia, tapi ada menteri yang kata, BTN ini tidak searah dengan 1 Malaysia dan ianya tidak searah dengan apa yang dibentangkan oleh Perdana Menteri. Jadi berpecah-belah” ujar ahli parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Phua. TVS

No comments:

Anda mungkin juga meminati:

Blog Widget by LinkWithin
EnglishFrenchGermanSpainPortugueseRussianDutchItalianChinese SimplifiedArabicKoreanJapanese